Onderhandelen bij letsel door een verkeersongeluk

Heb je een sterke zaak? Dan kan Brandmeester (namens jou) onderhandelen voor de allerbeste uitkomst. Op deze pagina lees je hoe we ons voorbereiden, hoe we onderhandelen en wat daarna volgt. Je betaalt hier helemaal niets voor.

Bij letsel door een verkeersongeluk helpen we je kosteloos. We verhalen onze kosten namelijk op de tegenpartij. Als dat niet lukt, is dat ons risico. We vragen bij een verkeersongeluk nooit een deel van je schadevergoeding.

Voorbereiden

De voorbereiding gaat telefonisch of via videobellen. We luisteren naar jou: hoe je in de zaak staat en wat je gewenste oplossing is. Vervolgens gaan we na of we alle belangrijke informatie hebben en bepalen we samen de beste strategie.

De tegenpartij informeren

Als er veel tijdsdruk is of als de tegenpartij geen afspraak wil inplannen, mailen of bellen we. We laten de tegenpartij - meestal via de aansprakelijkheidsverzekeraar - weten wat onze standpunten zijn en wat we willen bereiken. Zo openen we de onderhandelingen.

Onderhandelen

We kijken met de tegenpartij hoe we het beste tot een oplossing kunnen komen. De onderhandelingen kunnen in persoon zijn of via de telefoon en e-mail. Het is lastig te voorspellen hoe lang een onderhandeling duurt. Soms gaat het snel, soms zijn er meerdere rondes nodig. Wat er ook gebeurt, we zetten in op het beste resultaat voor jou en we houden alles bij in je online dossier.

Afspraken vastleggen

Als iedereen akkoord is, zorgen we dat alle afspraken zwart op wit staan. Dan kan daar geen discussie meer over ontstaan.

Veelgestelde vragen over onderhandelen

We willen weten hoe jij erin staat. Wat zijn je wensen en verwachtingen? Wil je de relatie goed houden? Of wil je er vol in en het onderste uit de kan halen? Dit heeft allemaal invloed op hoe we de onderhandeling aanpakken en de toon die we kiezen. Natuurlijk kunnen we je ook vertellen wat haalbaar is en wat niet. Wij weten hoe sterk je staat en of je wensen realistisch zijn. 

In een Teams- of telefoongesprek bepalen we samen de aanpak voor de onderhandeling. We nemen het gesprek ook altijd op zodat je het later nog eens terug kunt luisteren.  

Dat is heel verschillend. Soms zijn we er in één keer uit. Maar er kunnen ook meerdere rondes volgen. We proberen snel tot een goede oplossing te komen maar zijn ook afhankelijk van de tegenpartij. Staan ze open voor een eerlijke onderhandeling? Hoe snel reageren ze? Vaak hebben we na twee of drie gesprekken wel een idee of we eruit gaan komen. En zeker als je juridisch sterk staat, kan het snel gaan.

Het verschilt per onderhandeling of we in gesprek gaan of niet. Als er veel haast is of de tegenpartij wil geen gesprek plannen, dan kiezen we voor bellen en mailen. In het eerste contact zetten we onze standpunten op een rij en wat we willen. Daarna volgen persoonlijke of telefonische gesprekken en e-mails. Net wat handig is. 

Het verschilt per zaak of we in gesprek gaan of niet. Soms moet je voor een goede onderhandeling elkaar in de ogen kijken. Je hoeft niet mee naar deze gesprekken, maar het kan nuttig zijn. Als je meegaat, sta je er in ieder geval nooit alleen voor, want wij zitten altijd naast je aan tafel.

Als we samen tot een oplossing komen, leggen we alle gemaakte afspraken schriftelijk vast. Overzichtelijk en duidelijk, zodat er later niet alsnog discussie kan ontstaan. 

Eigenlijk gebeurt het bijna nooit dat we er tijdens een onderhandeling over letselschade niet uitkomen met de andere partij. Ook de tegenpartij is namelijk gebaat bij het afhandelen van een zaak voordat die bij de rechtbank komt. Daar moeten weer extra kosten gemaakt worden. Als we er toch niet uitkomen, bespreken we met jou wat de opties zijn en wat je het best kunt doen. In minder dan 1% van de gevallen zit er niets anders op dan procederen om voor jou het recht te halen.

We ontlasten je zoveel mogelijk in de onderhandeling, maar op sommige momenten hebben we je nodig. In de voorbereiding willen we samen met jou bepalen waar we op inzetten. Wij adviseren je natuurlijk, maar bedenk zelf ook goed wat je wilt bereiken en hoe ver je wilt gaan. Verder hebben we soms wat extra informatie of documenten nodig, dus het is fijn als je daarvoor bereikbaar bent.