Werk en Inkomen

Precies de juridische hulp die je op dit gebied nodig hebt voor een vaste prijs

  • Hulp van ervaren juristen
  • Meteen duidelijkheid wat het kost
  • Overzichtelijk online dossier
  • Zonder het conflict uit de hand te laten lopen
DOE DE GRATIS CHECK #}

Heb je problemen op je werk? Raak je je baan kwijt? Of heb je problemen met je loon of met een uitkering? Wij helpen je om voor je rechten op te komen. Er is vaak veel meer mogelijk dan je denkt. Problemen waarmee we je onder andere kunnen helpen zijn:

  • Je bent ontslagen of dit dreigt te gebeuren
  • Je hebt te maken met een reorganisatie
  • Je ontvangt geen of te weinig loon meer
  • Je zit vast aan een concurrentiebeding
  • Je wil je tijdelijke baan tussentijds opzeggen
  • Je ww-aanvraag is geweigerd
  • Je bent ziek en vraagt je af waar je recht op hebt
  • Je wil zorgverlof opnemen
  • Je wil weten wat de nieuwe WAB voor jou betekent


Heb je nog een vraag over een van deze onderwerpen? Dat kan natuurlijk. Onderaan deze pagina vind je een aantal veelgestelde vragen die we vaak horen op het rechtsgebied van werk en inkomen. Zit je vraag er niet tussen? Dan kun je tijdens kantooruren ook met ons chatten.

Hoe kan BrandMR je helpen?

Bij Brandmeester kies je voor juridische hulp in heldere taal en met scherpe, vaste prijzen. We werken met maximaal vier stappen. Iedere stap heeft een vaste prijs. Je bepaalt zelf of je ook de volgende stap zet dus je houdt altijd de controle.

Online check
Weet direct of we je kunnen helpen.
Gratis
Persoonlijk advies
Een gesprek over je kansen en mogelijkheden.
Altijd € 139

Persoonlijk advies

Als je dit adviesgesprek in gaat, heb je al de online check gedaan. Dus we weten waar het over gaat en welke jurist je het beste kan helpen. Zo kunnen we meteen ter zake komen, je een goed beeld van je kansen geven en je vertellen hoe je (met of zonder Brandmeester) verder moet.


Dit kan je verwachten

  • Maatwerkadvies
  • Inzicht in je kansen
  • Online dossier met alle belangrijke informatie bij elkaar

Veel juridische vragen zijn met dit Persoonlijk Advies al opgelost.

    Zo werkt het

    Natuurlijk willen we je zo snel mogelijk kunnen helpen. Daarom kan je na het aanmaken van je online dossier al direct aan de slag met het aanleveren van de belangrijkste informatie. Je ziet duidelijk welke documenten en andere informatie we nodig hebben. Jouw jurist bekijkt of alles goed binnen is gekomen en vraagt als dat nodig is nog om extra informatie. Zo weten we zeker dat we goed voorbereid het gesprek in gaan. En uiteraard is alle informatie goed beveiligd.

    Als alle informatie binnen is, krijg je een seintje dat je de afspraak kunt inplannen. Je hebt namelijk toegang tot de agenda van je jurist. Kies het moment dat jou het beste uitkomt. Jouw jurist gaat zich vervolgens inlezen in je situatie en jij krijgt tips over hoe jij je het beste kunt voorbereiden op het adviesgesprek.

    Het adviesgesprek duurt ongeveer 30 minuten en gaat via telefoon of Skype. Jij kiest wat je het prettigste vindt. Tijdens het gesprek bespreken we of het slim is om te gaan onderhandelen (als je te maken hebt met bedrijven of personen) of bezwaar te maken (als je te maken hebt met instanties van de (semi-)overheid). Het kan ook dat je kansen klein zijn en dat het niet verstandig is om verder te gaan. Dat zeggen we dan ook eerlijk.

    Het advies is makkelijk terug te vinden in je eigen online dossier. Er is een schriftelijk deel en de audio-opname van het gesprek. Je kan het dus altijd nog eens terugluisteren of teruglezen. Handig als je bijvoorbeeld je opties nog eens met iemand anders wil bespreken. Onze ervaring is dat de meeste juridische problemen met een persoonlijk advies zijn opgelost. Wil je daarna toch nog verder gaan? Jij beslist of je dit met of zonder Brandmeester doet.

In gesprek of bezwaar
We gaan onderhandelen of tekenen bezwaar aan.
Vaste prijs*

Onderhandelen

Als uit het adviesgesprek blijkt dat onderhandelen een goede slagingskans heeft, gaat jouw jurist voor je aan de slag. Deze onderhandelt namens jou nadat jullie samen de strategie hebben bepaald. Goed om te weten: de meeste juridische problemen worden met onderhandelen opgelost.


Wat je kunt verwachten

  • Je hoeft niet zelf aan tafel met de tegenpartij.
  • Controle en inzicht door het online dossier.
  • Na afloop: alle afspraken waterdicht vastgelegd.

    Zo werkt het

    Omdat jullie elkaar al gesproken hebben in het adviesgesprek is er al veel relevante informatie. In een gesprek (per telefoon of Skype) bespreken jullie of er aanvullende informatie nodig is en wat de strategie zal worden in de onderhandeling.

    Je hoeft niet zelf in gesprek met de tegenpartij (bijvoorbeeld de buren of je baas), als je dat niet wilt. Jouw jurist doet alle communicatie en laat weten wat je standpunten zijn en opent de onderhandelingen.

    Eenmaal in gesprek, kan de onderhandeling beginnen. Hoe lang dat duurt, kan nogal verschillen. Soms komen we er meteen uit, maar er kunnen ook meerdere rondes volgen. Hierin zijn we ook afhankelijk van de tegenpartij. Staan ze open voor een eerlijke onderhandeling? Hoe snel reageren ze? Een ding weet je wel zeker: de kosten blijven voor jou hetzelfde.

    Tot een oplossing gekomen? We leggen de afspraken duidelijk vast zodat hier later geen discussie over kan komen. Als de onderhandeling niet succesvol was, dan krijg je advies over de mogelijke volgende stap. Jij bepaalt zelf of je een volgende stap wilt nemen.

Procederen of in beroep
Als het echt nodig is, stappen we naar de rechter.
Vaste prijs*

Procederen

Als we er aan de onderhandelingstafel écht niet uitkomen, of als onderhandelen geen zin heeft, kunnen we overgaan tot procederen. Dit doen we alleen als we denken dat je een goede kans maakt om te winnen. Een procedure duurt gemiddeld tussen de 3 en 6 maanden, al kan dat per zaak erg verschillen.


Dit kan je verwachten

  • De beste verdediging van jouw belangen.
  • We stellen alle documenten op.
  • Een vaste prijs, ook als er meer zittingen zijn.

    Zo werkt het

    Wij stellen de processtukken op, zorgen dat het bij de rechter komt en bereiden ons voor op de zitting. We nemen alle communicatie op ons en komen op voor je belangen.

    Tijdens de zitting lichten de partijen hun standpunten toe en beantwoorden ze eventuele vragen. Jij bent aanwezig bij de zitting, maar wij doen het woord namens jou. Een rechter kan jou ook een vraag stellen. Geen zorgen, want wij staan altijd naast je en bereiden vragen die je kan verwachten met je voor. We proberen altijd het uiterste uit je zaak te halen maar zeggen het ook als er goede redenen zijn om niet verder te procederen.

    In principe volgt na de zitting een uitspraak. Maar de rechter kan ook aandringen op een schikking, extra bewijs opvragen of het advies van een deskundige inwinnen. Of het kan zijn dat er alsnog onderhandeld gaat worden. Niet eens met de uitspraak? We kunnen ook nog in beroep of zelfs hoger beroep gaan. Dit is bij Brandmeester kosteloos als je via ons procedeert. En we doen het alleen als we denken dat jouw zaak een goede kans maakt. Ook daar zijn wij eerlijk over.

    Na de procedure nemen we de uitspraak van de rechter met je door en beantwoorden we eventuele vragen die je nog hebt. Hoe de procedure ook loopt, we ontzorgen je op alle manieren.

* De prijs van deze stap is afhankelijk van je vraag.

"Brandmeester is de manier om het recht toegankelijker te maken. Wij bieden een uitstekende dienstverlening voor een betaalbare prijs. Ik ben er trots op om hier mijn steentje aan te kunnen bijdragen."

Natasja van Mourik

Natasja van Mourik | Jurist Werk en inkomen

Onze mensen
grafiek

VASTE PRIJS, ALLE AANDACHT

  • Controle over de kosten
  • Jij bepaalt hoe ver je gaat
  • Geen verrassingen achteraf

Veelgestelde vragen

Als je een arbeidsconflict hebt is het beter om je niet zomaar ziek melden. Dit kan namelijk gevolgen hebben voor je rechtspositie in eventuele onderhandelingen of een procedure. Ga eerst in gesprek met je leidinggevende. Komen jullie er niet uit? Dan kan  een mediator een volgende stap zijn.

Is de situatie om wat voor reden dan ook niet houdbaar, en kan je het niet meer opbrengen om naar je werk te gaan? Dan kan je je alsnog ziek melden. Je zal dan naar de bedrijfsarts moeten gaan. Deze zal beoordelen wat de oorzaak is van je ziekte. Als de oorzaak het arbeidsconflict is, zal in veel gevallen een interventieperiode aanbevolen worden. Dit is een periode van een aantal weken waarin je (bijzonder) doorbetaald verlof krijgt. In deze periode krijg je de tijd om aan een oplossing te werken. Soms adviseert de bedrijfsarts ook dat je via een onafhankelijke derde in gesprek gaat met je werkgever om tot een oplossing te komen. Ook dan kan er mediation voorgesteld worden. In dit soort gevallen is aan te raden om juridisch advies in te winnen over je arbeidsconflict en hoe je daar het beste mee om kunt gaan. 

In de Wet Werk en Zekerheid is opgenomen dat je bij uitdiensttreding recht hebt op een transitievergoeding. Ook als je maar ergens kort hebt gewerkt en ook als je contract voor bepaalde tijd afloopt.

Als je ontslagen bent vanwege een arbeidsconflict en je werkgever heeft ernstig verwijtbaar gehandeld, dan kunnen we gaan onderhandelen of procederen over een ontslagvergoeding bovenop je transitievergoeding. We kunnen niet garanderen dat je deze extra vergoeding ook krijgt maar we gaan er alles aan doen om dit voor elkaar te krijgen.

Je werkgever kan je functie niet zomaar wijzigen. Dit moet hij eerst met jou bespreken. Als er een eenzijdig wijzingsbeding in je arbeidsovereenkomst is opgenomen, mag je werkgever je functie wijzigen. Dit kan als hij een zwaarwegend belang heeft waarvoor jouw belangen moeten wijken. Ook op grond van de eisen van goed werkgeverschap kan een functie gewijzigd worden. Over de definitie van goed werkgeverschap kan gediscussieerd worden.

Je kan de aanpassing weigeren. Dat zal waarschijnlijk leiden tot een arbeidsconflict. Probeer het eerst anders op te lossen. Ga in gesprek met je leidinggevende. Als jullie er samen niet uitkomen, kan je een persoonlijk adviesgesprek aanvragen om je opties te bespreken.

Ja, dat kan zeker. Bij mediation ga je in gesprek met de tegenpartij onder leiding van een onafhankelijke mediator. Het doel hiervan is om op een niet-juridische manier jullie conflict op te lossen en zo de relatie weer goed krijgen. Zeker als je een arbeidsconflict hebt en op dezelfde plek wilt blijven werken, is mediation het overwegen waard. Wij bieden dit (nog) niet aan, maar meestal initieert en betaalt een werkgever dit traject ook. 

Natuurlijk blijven we wel bij de mediation betrokken. Als het helpt, zijn wij ook bij de gesprekken. Tenzij jij dat niet wilt natuurlijk. Als mediation op niets uitloopt, stappen we weer naar voren om verder te onderhandelen en de afspraken vast te leggen. 

Brandmeester heeft zijn naam te danken aan het meester zijn van elke situatie. De meeste arbeidsconflicten hebben we al talloze keren eerder gezien. Dit betekent dat we vooraf goed kunnen inschatten wat de beste aanpak is en kunnen we de meeste conflicten oplossen zonder ingrijpende juridische stappen.

Zo zullen wij alleen contact opnemen met de tegenpartij (je werkgever, je buurman, etc.) met jouw medeweten en instemming, op een manier die jij hebt bepaald.

Nee, zeker niet. Gelukkig ben je als werknemer in Nederland beschermd. Je werkgever mag je pas ontslaan als hij kan bewijzen dat het ontslag om een van volgende redenen is gebeurd:

1. Verwijtbaar handelen of nalaten

Als je ernstig verwijtbaar handelt of nalatig bent, mag je werkgever de arbeidsovereenkomst beëindigen. Dit is bijvoorbeeld handelen dat ook een ontslag op staande voet zou rechtvaardigen. Of als je niet meewerkt aan een reïntegratie na arbeidsongeschiktheid.

2. Disfunctioneren

Als je werkgever niet tevreden is over je functioneren en je dit meerdere malen heeft laten weten, kan dat reden zijn voor ontslag. Dit moet dan wel aangetoond worden met bewijsmateriaal. En je moet de kans krijgen om je functioneren te verbeteren.

3. Verstoorde arbeidsrelatie

Een verstoorde arbeidsrelatie met een collega of leidinggevende kan reden zijn voor ontslag. Dit zal vaak zijn vanwege botsende karakters of verschillende inzichten over de manier waarop het werk moet worden uitgevoerd. Als de situatie zo verslechtert dat het werk er onder lijdt, kan je werkgever besluiten je te ontslaan. Maar je werkgever zal eerst pogingen hebben moeten doen om te proberen de relatie te verbeteren, zo nodig door het inzetten van mediation. Je werkgever moet naderhand ook wel kunnen bewijzen dat jij degene bent die de problemen heeft veroorzaakt.

Sinds 1 januari 2020 kunnen redenen 1 t/m 3 gecombineerd worden. Je hebt dan wel recht op 1,5 keer de transitievergoeding.

4. Dringende reden (ontslag op staande voet)

Je kan op staande voet ontslagen worden als je steelt van het bedrijf, fraudeert of collega's mishandelt of bedreigt. Ook werkweigering kan reden zijn van ontslag op staande voet. Je werkgever moet deze reden direct aan je mededelen, het ontslag ook direct geven en hij moet het achteraf kunnen bewijzen.

5. Bedrijfseconomische reden

Heeft je werkgever te maken met tegenvallende bedrijfsresultaten of zit er een reorganisatie aan te komen? Dan kan dat reden zijn om personeel te ontslaan. Een bedrijfseconomisch ontslag kan om veel verschillende redenen plaatsvinden. Je werkgever zal dan rekening moeten houden met het afspiegelingsbeginsel. Vaak zal de werkgever ook eerst de mogelijkheid van een ontslagregeling onderzoeken.

Wat de reden van je ontslag ook is, het is vaak aan te vechten. Of misschien is er een gunstige regeling voor jou uit te slepen. Vraag in ieder geval juridisch advies als je het gevoel hebt dat je niet goed behandeld bent. Brandmeester kan je uitstekend vertellen wat je kansen zijn in je situatie. Doe de check.

Het werkt vrij simpel. Je start met een gratis online check. Daarna weet je of we je kunnen helpen. Via een persoonlijk gesprek vertellen we je of je een sterke zaak hebt en wat de beste aanpak is. Daarna kunnen we (namens jou) onderhandelen voor de beste uitkomst tussen jou en je werkgever. Komen we er niet uit? Dan leggen we jouw situatie in het uiterste geval voor aan de rechter.

Bij Brandmeester zit jij aan de knoppen: je bepaalt zelf of we een stap verder gaan. Of niet.

Doe de check

Als je weer terugkomt van ziek zijn, kun je misschien niet gelijk verder waar je gebleven was. De bedrijfsarts kijkt dan met je mee en adviseert jou en je werkgever over hoe je het beste terug kan komen. Soms kun je niet terugkeren in je eerdere functie. Je werkgever moet dan een andere functie voor je zoeken die je wel kan uitvoeren. Is die er niet? Dan zoekt je werkgever samen met jou naar een functie buiten het bedrijf.