Veelgestelde vragen
Wij voeren de rechtsbijstand uit voor de volgende verzekeraars:
De Goudse
De Vereende
De Zeeuwse
JUWON
Ook als je via een gevolmachtigde partij bent verzekerd bij een van deze verzekeraars kun je bij ons terecht.
Ook als je een juridisch conflict hebt maar je niet verzekerd bent, kun je bij BrandMR terecht. Onze advocaten en juristen bieden je dan juridische hulp tegen een vaste prijs in plaats van per uur zoals advocatenkantoren dat doen. Zo hou je altijd grip op de kosten.
Om je zaak te melden, kun je online het aanmeldformulier invullen. We vragen je in ieder geval om alle vereiste velden uit het aanmeldformulier door te geven zodat we je zaak goed in behandeling kunnen nemen.
Je kunt ook een e-mail sturen naar nieuwemelding@brandmr.nl (maximale grootte 25 MB). Of kopieën van je originele stukken sturen naar:
Brandmeester Advocaten en Juristen BV
Oude Middenweg 17
2491 AC Den Haag
Kom je er toch niet uit? Dan helpen we je graag. We zijn telefonisch (088 018 85 00) en via de chat bereikbaar (op werkdagen tussen 08:30 uur en 17:30 uur). Kun je ons niet bereiken omdat het buiten kantooruren is? Dan kun je op de chat ook een bericht achterlaten. We nemen dan later contact met je op.
Als je een zaak aanmeldt, kijken we eerst of je verzekerd bent bij Juwon en of je zaak ook gedekt wordt door je verzekering. Dit hoor je uiterlijk binnen vijf werkdagen van ons. Meestal krijg je voor die tijd al een inhoudelijke reactie van de advocaat die je zaak in behandeling neemt.
Als je vraag gedekt is door je rechtsbijstandverzekering dan neemt een advocaat je zaak in behandeling. Samen bepalen jullie de beste strategie om de zaak aan te pakken en welke acties jullie gaan ondernemen. Ook bespreek je met je advocaat welke uitkomst je kunt verwachten.
Daarnaast maken jullie een aantal afspraken zoals hoe het contact verloopt (bijvoorbeeld per e-mail of telefonisch) en welke reactietijd je kunt verwachten. Al deze afspraken slaan we op in je dossier. Je advocaat houdt het overzicht over de hele gang van zaken en houdt je altijd op de hoogte over de voortgang van je zaak.
We werken volgens de Kwaliteitscode Rechtsbijstand. In het kort betekent dit dat we altijd het belang van jou als klant voorop stellen, op een heldere manier en tijdig met je communiceren en dat je bij ons goed opgeleide rechtshulpverleners kan verwachten.
We horen natuurlijk ook graag van je hoe jij onze dienstverlening ervaart. Hier kunnen we dan weer van leren. Daarom sturen we je na zes weken en na afronding van je zaak een klanttevredenheidsonderzoek. Klanten beoordeelden Brandmeester in het vierde kwartaal van 2022 met een 8,4. De NPS-score voor Brandmeester is 44,5.
Als je al een dossier bij ons hebt, kun je rechtstreeks contact opnemen met je rechtshulpverlener. Ook kun je een e-mail sturen naar dossier@brandmr.nl (maximale grootte 25 MB). Vermeld in het onderwerp je dossiernummer.
Voor het aanmelden van een nieuwe zaak maak je gebruik van het aanmeldformulier op deze site.
Je kunt ons ook bellen op nummer 088 018 85 00 (voor het lokale tarief). Op werkdagen zijn we bereikbaar tussen 08:30 en 17:30 uur. Gemiddeld neemt er binnen één minuut iemand op. Bij drukte kan dit oplopen tot maximaal vijf minuten. Als je geen tijd hebt om aan de lijn te blijven, kun je er ook voor kiezen om een boodschap achter te laten zodat wij je terug kunnen bellen.
We doen altijd ons best om je zo snel mogelijk te helpen. Heb je net een nieuwe zaak gemeld? Dan ontvang je van ons binnen een werkdag een dossiernummer. Een inhoudelijke reactie op je zaak en de dekking hiervan krijg je binnen vijf werkdagen.
Wil je teruggebeld worden bij een lopende zaak? Dan bellen we je altijd uiterlijk de volgende werkdag terug.
Heb je andere vragen of klachtenmeldingen? Dan reageren we altijd binnen vijf werkdagen.
Wil je contact met je eigen rechtshulpverlener? Dan kun je het best hier onderling iets over afspraken.
Soms is degene die je zaak behandelt even niet bereikbaar. Bijvoorbeeld omdat hij of zij bij een zitting aanwezig is, parttime werkt of met een andere klant in gesprek is. Vaak word je dan doorverbonden naar een collega die een notitie kan maken of je vraag misschien al kan beantwoorden.
Als je rechtshulpverlener voor een korte tijd niet te bereiken is, kun je het best een voicemail inspreken. Onze advocaten en juristen krijgen hier meteen een melding van op hun telefoon en in hun e-mail en bellen je dan zo snel mogelijk terug. Een e-mail sturen is natuurlijk ook altijd mogelijk.
Is het nodig om voor je zaak een advocaat in te schakelen? Bijvoorbeeld omdat er een gerechtelijke procedure moet worden gevoerd? Dan heb je recht op vrije advocaatkeuze. Je zaak is dan in goede handen bij een advocaat van Brandmeester.
Wil je toch liever niet dat je zaak behandeld wordt door een van onze advocaten? Dan kun je ook een eigen advocaat kiezen. Doe dit altijd in overleg met ons. Wij geven dan binnen de grenzen van je polis de opdracht aan de advocaat van je keuze. Kijk hier als je meer wil weten hierover.
Onze rechtshulpverleners handelen altijd in jouw belang. Toch kan het voorkomen dat je het niet eens bent met het standpunt van je advocaat of jurist of met de voorgestelde aanpak. Als jullie er samen niet uitkomen, kun je gebruik maken van de geschillenregeling. Een onafhankelijke advocaat kijkt dan naar de punten waar jullie het niet over eens zijn en geeft een bindend advies. Wij schakelen deze advocaat in en nemen de kosten van het advies voor onze rekening. Kijk hier voor meer informatie.
Wat vervelend dat je niet tevreden bent! Je kan met klachten of feedback altijd terecht bij je rechtshulpverlener. Komen jullie er samen niet uit? Laat het ons dan weten.
De advocaten en juristen die in dienst zijn bij Brandmeester voldoen allemaal aan de opleidingsverplichtingen die er voor hun functie gevraagd worden. Zij volgen jaarlijks minimaal 20 uur aan permanente educatie (20 PO-punten).
Verder staan onze advocaten voor zover zij daartoe verplicht zijn geregistreerd in het rechtsgebiedenregister. Een overzicht van onze advocaten en de rechtsgebieden waaronder zij geregistreerd staan, vindt u hier. Onze advocaten en juristen treden op voor hun werkgever Brandmeester en voor personen, bedrijven en organisaties die voor rechtsbijstand verzekerd zijn bij een van de bij Brandmeester aangesloten verzekeraars. Daarnaast treden onze advocaten en juristen ook op voor niet-verzekerden.
Wij maken geen gebruik van een (stichting) derdengeldenrekening.
Het verzekeren en het verlenen van rechtshulp zijn kwesties van vertrouwen. Zo moeten wij erop kunnen vertrouwen dat jij ons altijd correct informeert. Toch komt het weleens voor dat iemand ons bewust onjuist informeert.
Brandmeester vindt dit misbruik van vertrouwen onaanvaardbaar. Hebben wij een vermoeden van fraude? Dan zal de betrokken advocaat of jurist zich niet meer met de zaak bezighouden. Onze fraudecoördinator gaat vervolgens onderzoeken of er echt sprake is van fraude.
Dit zijn de maatregelen die wij kunnen treffen als er fraude is gepleegd:
- We stoppen de behandeling van de zaak onmiddellijk;
- We vorderen alle gemaakte kosten terug;
- We nemen de verzekerde of verzekeringnemer op in onze interne incidentenregistratie;
- We doen aangifte bij de politie;
- We lichten de betrokken rechtsbijstandsverzekeraar in.
In het laatste geval is het aan je verzekeraar welke gevolgen zij hier verder aan verbindt. Zo kan zij al je andere polissen direct opzeggen en je opnemen in een databank die door de Stichting Centraal Systeem (CIS) wordt beheerd (www.stichtingcis.nl). Deze stichting heeft als doel de gehele verzekeringsbranche te beschermen tegen verzekeringsmisbruik. Deze informatie zullen andere verzekeraars gebruiken bij de vraag of zij bereid zijn een nieuwe polis met je af te sluiten.
Als wij een maatregel treffen en je rechtsbijstandsverzekeraar daarover informeren, ontvang je daar altijd een brief over.