Wat kun je doen bij collectief ontslag?

Er is meer mogelijk dan je denkt

  • Weten waar je recht op hebt
  • Vrijwillige plaatsmaker worden
  • Was je ontslag wel terecht?
Check wat we voor jou kunnen doen #}

Je bedrijf schrapt een groot deel van zijn personeel en opeens sta je op straat. Maar is dat wel terecht? En wat zijn eigenlijk je rechten en mogelijkheden? Gelukkig kan Brandmeester je hierbij helpen.

Collectief ontslag

Als een bedrijf meer dan 20 arbeidsplaatsen laat vervallen, spreek je van collectief of massa-ontslag. Een Sociaal Plan regelt welke rechten je als ontslagen werknemer hebt. Vaak wordt er dan een beëindigingsovereenkomst opgesteld. Soms biedt het Sociaal Plan ook een ontslagvergoeding aan. Dat kan de wettelijke transitievergoeding zijn maar soms ook een betere regeling. Brandmeester kan dit allemaal voor je beoordelen.

Bij een collectief ontslag gelden strenge regels. Je werkgever mag niet zomaar kiezen wie hij wil ontslaan. Brandmeester kan het reorganisatieplan voor jou beoordelen en bekijken of het terecht is dat jouw arbeidsplaats vervalt.


Vrijwillige plaatsmaker

Bij sommige reorganisaties mag je ook zelf kiezen voor ontslag. Je maakt dan plaats voor een andere werknemer. Als vrijwillige plaatsmaker krijg je vaak een ontslagvergoeding of een andere aantrekkelijke regeling en heb je soms ook recht op een uitkering. Brandmeester kan precies voor je uitzoeken of je een vrijwillige plaatsmaker kan worden.


Ziek of zwanger

Vervalt je arbeidsplaats maar ben je ziek of zwanger? Dan gelden er andere regels en mag je meestal niet ontslagen worden. Bij een algehele bedrijfssluiting kan je als zieke werknemer wel ontslagen worden maar als zwangere of net bevallen werkneemsters niet. Laat Brandmeester je hierover adviseren.

Stap voor stap

1. Online check
Weet direct of we je kunnen helpen.
Gratis
2. Persoonlijk advies
Een gesprek over je kansen en mogelijkheden.
Altijd € 139
3. In gesprek of bezwaar
We gaan onderhandelen of tekenen bezwaar aan.
Vaste prijs*
4. Procederen of in beroep
Als het echt nodig is, stappen we naar de rechter.
Vaste prijs*
*De prijs van deze stap is afhankelijk van je vraag maar is altijd vast en vooraf bekend.

“Eerst gaan we samen kijken wat je juridische mogelijkheden zijn. Wat daarna volgt is altijd in overleg met jou.“

Natasja van Mourik

Natasja van Mourik | Jurist Werk en inkomen

  • Kosten vooraf duidelijk
  • Er komt geen cent bij
  • Kies zelf of je de volgende stap zet

Veelgestelde vragen

We helpen je graag, maar je krijgt de kosten niet terug via je verzekeraar. We vallen namelijk niet onder de dekking van je polis. Voor verzekerde hulp moet je bij je eigen verzekeraar aankloppen. Als je alsnog buiten je verzekering om rechtsbijstand zoekt, helpen we je natuurlijk graag verder. 

Rechts- of wetswinkels en juridisch loketten beantwoorden - vaak kosteloos - je juridische vragen. Maar daar blijft het bij. Je vindt er geen volgende stappen, geen hulp bij het proces. Ze zullen je alleen doorverwijzen naar een derde. Bij Brandmeester vind je op één plek betaalbaar advies dat is toegespitst op jouw situatie en iemand die voor je onderhandelt en/of procedeert. Vanaf het eerste moment heb je een jurist als aanspreekpunt.

Het verschil zit hem vooral in het feit dat je bij Brandmeester geen jaarlijkse bijdrage kwijt bent. Je betaalt alleen wanneer je juridische hulp nodig hebt. Zo betaal je niet eindeloos voor iets wat je niet gebruikt, maar betaal je alleen op het moment dat je het echt nodig hebt.

Je kan Brandmeester niet bezoeken, maar onze juristen werken vanuit Den Haag. Hier zijn speciale ruimtes ingericht waar ze vanuit skypen en bellen. 

We hebben geprobeerd om onze dienstverlening zo efficiënt mogelijk te maken. Zo zijn onze adviesgesprekken alleen via Skype of telefoon. Dat bespaart jou en onze juristen reistijd én een kopje koffie. Op deze manier kunnen we je zo voordelig mogelijk helpen.

Alle randzaken zijn geautomatiseerd, zodat wij ons volledig kunnen concentreren op je zaak. Want het gaat uiteindelijk allemaal om het resultaat.

Zeker niet. Elk geval is uniek en heeft dus ook een unieke aanpak. Daarom gaan wij altijd eerst het gesprek aan om goed te bepalen waar je het best mee geholpen wordt.

Uit ervaring weten wij dat in 90% van de gevallen (bij arbeid) een onderhandeling genoeg is om tot de gewenste  uitkomst te komen. Voor de overige 10% kunnen we overgaan tot procederen. Uiteraard pas wanneer jij dat wil.