AI is al bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Ook bij BrandMR zien we de voordelen van slimme technologieën zoals bijvoorbeeld ChatGPT. Tegelijkertijd realiseren we ons dat AI geen vervanging is voor menselijke kennis. Zeker niet in ons juridische vakgebied. Hoe zorgen wij ervoor dat AI ons werk versterkt, zonder dat het ten koste gaat van vertrouwen, zorgvuldigheid en privacy?
AI als hulpmiddel, niet als adviseur
Bij BrandMR gebruiken we met name AI als ondersteuning. Bijvoorbeeld om informatie te ordenen of het genereren van conceptteksten. Maar juridisch advies blijft mensenwerk. AI kent jouw situatie niet, leest niet tussen de regels en draagt geen verantwoordelijkheid voor fouten. Onze specialisten doen dat wel. AI kan een startpunt zijn, maar het is de jurist die de nuance aanbrengt, doorvraagt en de context begrijpt.
Transparant over het gebruik van AI

Een van de kernwaarden van BrandMR is dat we transparant zijn. Dat zijn we ook over het inzetten van AI. Als een jurist AI gebruikt bij het voorbereiden van een advies, dan laten we dat weten. Heb je hier vragen over of mocht je daar geen goed gevoel bij hebben, kun je dat altijd aangeven. Alle resultaten die wij van AI-tools ontvangen, worden op juistheid gecontroleerd door een jurist, voordat het verder wordt verwerkt of gebruikt.
Privacy staat voorop
In onze privacyverklaring staat hoe wij omgaan met persoonsgegevens en gevoelige informatie. Onze systemen voldoen aan strengen eisen op het gebied van gegevensbescherming, zoals:
- Geen verwerking van persoonsgegevens via publieke AI-tools.
- Geen opslag van gegevens buiten de EER (Europese Economische Ruimte).
- Risicoclassificatie van AI-toepassingen en ethische toetsing vooraf.
Bewustwording en opleiding
Alle medewerkers van BrandMR worden actief betrokken bij het veilig en verantwoord omgaan met AI. Via infographics, interne communicatie en diverse trainingen zorgen we voor bewustwording en een goed en veilig gebruik van AI-tools. Als iedereen zich bewust is van de richtlijnen en deze opvolgt, kunnen wij de veiligheid van jouw gegevens garanderen.
AI als aanleiding voor dialoog
We kunnen ons voorstellen dat je als klant ook gebruik maakt van AI. Bespreek de uitkomst van jouw vraag aan AI met de behandelaar van jouw dossier. Niet om ze direct te volgen, maar om deze samen te toetsen aan jouw persoonlijke situatie. Onze juristen zijn ervaren, hebben kennis van zaken en weten welke informatie nodig is voor een goed juridisch advies. Daarnaast zijn ze realistisch over de haalbaarheid van jouw zaak. Zo laten we zien dat we openstaan voor technologische ontwikkelingen én we versterken het vertrouwen in onze expertise.

Een juridische hulpvraag?
Je kan je vraag natuurlijk intypen in ChatGPT. Maar wil je echt zeker zijn van je antwoord, dan helpt BrandMR je op weg! Of het nu gaat om een probleem met een recente aankoop, ontslag, of een lekkend dak, in de meeste gevallen kunnen wij je juridisch bijstaan. Dus doe de check en wie weet kunnen wij wat voor jou betekenen.
Ik wil hulp Doe de online check