Wat doet de Huurcommissie?

Als je onenigheid hebt met je huurder of verhuurder, dan kan de Huurcommissie je helpen om er samen uit te komen. Maar wat doet de Huurcommissie eigenlijk precies? En voor wie en bij welke huurgeschillen? Wat zijn ernstige onderhoudsgebreken? En hoe lang duurt een uitspraak van de Huurcommissie? We leggen het je allemaal uit in deze video.

Youtube_Stap1.png

Wat doet de Huurcommissie?

Zuiver-Kwaliteit4.png

De Huurcommissie is een onpartijdige organisatie die helpt bij geschillen tussen huurders en verhuurders. Als het niet lukt om er samen uitkomen, dan kan de Huurcommissie namelijk een officiële uitspraak doen waar beide partijen zich aan moeten houden.

De Huurcommissie kan je helpen met zaken als het bepalen van de hoogte van je huur of de kosten van bijvoorbeeld je gas, water en licht. Daarnaast kan de commissie helpen bij ernstige gebreken in of aan je woning. Daarover zo meer.

Veel mensen denken dat de Huurcommissie er alleen is voor mensen in sociale huurwoningen. Maar dat klopt niet helemaal. Het is er in bepaalde gevallen ook voor de vrije sector. Dat is het geval als er in je huurcontract staat dat jullie bij geschillen de Huurcommissie inschakelen.

Liberalisatiegrens

Verder kan je de Huurcommissie inzetten als je een woning in de vrije sector huurt en wil controleren of jouw huurprijs onder de zogenaamde liberalisatiegrens zit. Maar dat kan alleen als je de woning nog niet langer dan een half jaar huurt.

De liberalisatiegrens is de wettelijk vastgestelde grens die bepaalt of een woning in de sociale huur of in de vrije sector valt. Als blijkt dat de huurprijs eigenlijk lager moet zijn dan de liberalisatiegrens, dan kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen.

Wanneer de Huurcommissie niet kan helpen

Tot slot is het goed om te weten dat als je vraag gaat over woonboten, bedrijfsruimten, vakantiewoningen of huurtoeslag, de huurcommissie je niet kan helpen. Ook niet als je zaak al bij de rechter in behandeling is of is geweest.

Youtube_Stap2.png

Onderverdeling van gebreken

Een van de belangrijkste dingen waar de Huurcommissie je bij kan helpen, zijn gebreken in of aan je woning. Ze maakt daarbij onderscheid tussen zeer ernstige, ernstige en overige ernstige gebreken.

Zeer ernstige gebreken

Voorbeelden van zeer ernstige gebreken zijn:

  • geen werkend sanitair, stromend water of afvoer
  • geen daglicht in je huis
  • geen afsluitbare deuren of ramen waardoor er een onveilige situatie ontstaat.

Ernstige gebreken

Daarnaast heb je ernstige gebreken zoals:

  • lekkage door regen
  • houtrot of schimmel
  • slechte afvoer van gas of rook
  • scheve of verzakte muren

Overige ernstige gebreken

Tot slot zijn er nog de overige ernstige gebreken:

  • heftige lekkage
  • ernstige vocht- of schimmelplekken

Modelbrief en termijn

Als je met zulke gebreken te maken krijgt, moet je dat eerst melden bij je verhuurder. De Huurcommissie heeft een modelbrief die je hiervoor kan gebruiken. Je verhuurder zou de gebreken dan binnen zes weken moeten herstellen. Als hij dat niet doet of niet op de brief reageert, dan kan je in sommige gevallen tijdelijke huurverlaging krijgen.

Heb jij weleens te maken hebt gehad met een ernstig gebrek in je huis? Bij Brandmeester zijn we benieuwd hoe je dit hebt opgelost.

Youtube_Stap3.png

Hulp bij financiële geschillen

Huurprijscheck en puntenaantal

illustratie van de oppervlakte van een woning

Naast problemen rondom ernstige gebreken kan de Huurcommissie je ook helpen met financiële geschillen, bijvoorbeeld het controleren van de maximale huurprijs van je sociale huurwoning. Zo kan je op haar website bijvoorbeeld een huurprijscheck doen. De uitkomst is een puntenaantal gebaseerd op onder andere de grootte van je kamers en de WOZ-waarde. Het aantal punten van je woning bepaalt de maximale huurprijs.

Jaarafrekening

Verder kan de Huurcommissie je helpen bij geschillen over je rekeningen. Je verhuurder is bijvoorbeeld verplicht je elk jaar een jaarafrekening te geven met de servicekosten en de kosten voor gas, water en licht. Deze zou je op zijn laatst op 30 juni moeten krijgen. Als je geen jaarafrekening ontvangt, kan je de modelbrief van de huurcommissie gebruiken om deze bij de verhuurder op te vragen. Heeft je verhuurder de jaarafrekening na drie weken nog niet gestuurd? Dan kan je de Huurcommissie inschakelen.

Bezwaar tegen (service)kosten

Als je het als huurder niet eens bent met de kosten voor gas, water en elektriciteit of je servicekosten, dan kan je vragen om de jaarafrekening of het voorschotbedrag aan te passen. De Huurcommissie heeft een modelbrief die je naar de verhuurder kan sturen. Als de verhuurder je niet tegemoet komt, dan kan je de Huurcommissie vragen om je te helpen.

Andere geschillen

Heb je een probleem of geschil met je huurder of verhuurder maar wil of kan je er niet mee naar de Huurcommissie? Dan kan je altijd nog gewoon naar de rechter.

Youtube_Stap4.png

Waar moet je rekening mee houden als je de huurcommissie inschakelt?

Voordat je naar de huurcommissie stapt, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Afwijzingen en hoe die te voorkomen

Illustratie van iemand die zijn loon niet ontvangen heeft

Het is belangrijk om je te realiseren dat de uitspraak van de Huurcommissie bindend is en dat er kosten aan een procedure verbonden zijn. Als huurder betaal je vooraf €25,- en als verhuurder betaal je €300,-. Soms krijg je dat geld of een deel daarvan terug. En als je dat bedrag niet kan betalen omdat je bijvoorbeeld op bijstandsniveau zit of huurtoeslag ontvangt, dan hoef je geen kosten te betalen. Je kan dan een vrijstelling vragen bij de Huurcommissie.

Procedure en uitslag

Een procedure duurt meestal een aantal maanden waarna de Huurcommissie bepaalt wie er gelijk krijgt: de huurder of de verhuurder. Als je geen gelijk krijgt, moet je de kosten van de ander betalen. Als jij de procedure bent gestart, dan heb je het geld al vooraf betaald. Maar is de andere partij de procedure gestart, dan moet je de kosten dus nog betalen. Het kan ook zijn dat jullie beiden voor een deel gelijk krijgen.

In beroep

Ben je het er niet mee eens? Dan kan je de Huurcommissie vragen om nog een keer naar de zaak te kijken. Dit moet je binnen drie weken na de verzenddatum van de uitspraak doen.

Persoon die de online check doet

De eerste stap op weg naar een oplossing

In tegenstelling tot de huurcommissie, kan Brandmeester zowel alle huurders als alle verhuurders helpen bij de meest uiteenlopende geschillen. Bijvoorbeeld over de hoogte van de huurprijs, het beëindigen of opzeggen van de huurovereenkomst, gebreken in de woning en het onderhoud daarvan. Ook als je een vraag hebt over een woonboot, bedrijfsruimte, vakantiewoning of huurtoeslag of als je zaak al voor de rechter is geweest, kunnen de advocaten en juristen van Brandmeester je helpen. Wil je met een van hen in contact komen? We helpen je graag op weg.

  • Effectief: snel hulp van een advocaat
  • Transparant: een vaste prijs, alles online
  • Kwaliteit: 50 jaar rechtshulpervaring
Ja, ik wil juridische hulp