8 handige tips om geschillen met je aannemer te voorkomen
1. Kies je aannemer zorgvuldig
Er lopen heel wat beunhazen rond dus doe vooraf goed onderzoek. Vraag je vrienden, familie en kennissen of zij een goede aannemer weten. Vraag de aannemer om referenties en bekijk zijn website en zijn recensies op internet. Vraag meerdere offertes aan. Controleer ook of een aannemer ervaring heeft met de werkzaamheden waar jij om vraagt. Een extra garantie is om een aannemer te nemen die is aangesloten bij een keurmerk zoals Bouwgarant, SWK of Woningborg.
2. Maak duidelijke afspraken en leg ze schriftelijk vast
Maak duidelijke afspraken met je aannemer en leg deze afspraken schriftelijk vast in een aannemingsovereenkomst. Zorg altijd voor een nauwkeurige, volledige omschrijving van de werkzaamheden en de materialen. En leg een termijn van oplevering en afspraken over betaling, garantie en eventueel meerwerk schriftelijk vast. Ontstaan er discussies over de inhoud van de overeenkomst? Dan heb je zo bewijs in handen als er toch een geschil ontstaat. Maak je na het sluiten van de aannemingsovereenkomst nieuwe afspraken? Leg dan ook deze afspraken schriftelijk vast.
3. Let goed op de algemene voorwaarden
Let goed op de algemene voorwaarden. Hierin staan vaak bepalingen over aansprakelijkheid, meerwerk, garantie, beëindiging, ontbinding en opzegging van de aannemingsovereenkomst en een geschillenregeling. Kun je niet instemmen met een of meerdere bepalingen? Onderhandel daar dan met je aannemer over en leg daaruit voortvloeiende nieuwe afspraken schriftelijk vast in de aannemingsovereenkomst.
4. Spreek een duidelijke opleverings- en betalingstermijn af
Op dit moment hebben de meeste aannemers het heel druk. Leg daarom in de aannemingsovereenkomst schriftelijk vast wanneer het werk klaar moet zijn en moet zijn opgeleverd. Spreek af dat je aannemer jou een boete betaalt als hij het werk te laat oplevert. Maak ook goede en heldere afspraken over de prijs en de betaling. Het is in de bouw gebruikelijk dat je in termijnen betaalt en de laatste termijn pas na correcte oplevering voldoet.
5. Ga niet te makkelijk akkoord met meerwerkfacturen
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden kan het blijken dat er meerwerk nodig is. Dat is het extra werk dat je aannemer verricht bovenop de werkzaamheden die jullie hebben afgesproken. Bij meerwerk heeft je aannemer in principe recht op een verhoging van de overeengekomen prijs. Tenminste, alleen als hij de opdrachtgever daarvoor tijdig heeft gewaarschuwd.
6. Stuur een ingebrekestelling
Neem contact op met je aannemer als hij de gemaakte afspraken niet nakomt of als je niet tevreden bent over zijn werk. Misschien kun je in goed overleg tot een oplossing komen. Lukt dit niet? Stuur dan een schriftelijke ingebrekestelling. Hierin laat je je aannemer weten welke gebreken er zijn en welke afspraken hij niet nakomt. Ook geef je hem een redelijke termijn om dit op te lossen. Pas na het verstrijken van de redelijke termijn kun je de aannemingsovereenkomst ontbinden of kun je andere juridische stappen ondernemen.
7. Doe bij oplevering onderzoek naar gebreken
Je aannemer is verplicht om het afgesproken werk op te leveren. Het is belangrijk om daar niet zomaar mee akkoord te gaan. Controleer eerst of het werk ook daadwerkelijk goed is afgerond door onderzoek te doen naar de kwaliteit van het werk. Volgens de wet moet je dit binnen een redelijke termijn doen dus wacht daar niet te lang mee. Ga alleen akkoord met de oplevering als je hebt vastgesteld dat er geen gebreken zijn. Mis je de kennis en kunde om de kwaliteit van het werk goed te kunnen beoordelen? Schakel dan een bouwkundig adviseur in (bijvoorbeeld via Vereniging Eigen Huis).
8. Klaag tijdig bij gebreken
Zijn er gebreken? Klaag daar dan zo spoedig mogelijk over bij je aannemer en geef aan welke werkzaamheden hij nog moet doen. Uiteraard schriftelijk. Komen er na oplevering gebreken aan het licht? Klaag daar ook zo spoedig mogelijk over bij je aannemer. De wet zegt dat je tijdig moet klagen over een gebrek. Doe je dit niet? Dan loop je het risico dat je je aannemer daar niet meer op aan kan spreken. Wees daarbij alert op de algemene voorwaarden: soms wordt hierin een specifieke termijn voor het indienen van klachten gegeven.
Meer weten?
Heb je vragen over de aanneming van werk? Of heb je toch een geschil met je aannemer? Neem dan contact op met Brandmeester. Onze advocaten kunnen je ongetwijfeld verder helpen. En je betaalt bij ons nooit meer dan onze vaste prijs.