De wereld staat niet stil. Dus ook niet voor Brandmeester. Op deze pagina vertellen onze medewerkers over nieuwe ontwikkelingen in het recht en over zaken die blijvend actueel zijn.
Een ziekmelding komt binnen. Wat nu? Als werkgever heb je twee belangrijke taken: goed contact houden met je medewerker én zorgen dat je administratie klopt. Hoe je communiceert, heeft invloed op het herstel. En je verzuimdossier is belangrijk voor het UWV. In deze blog lees je hoe je menselijk en duidelijk communiceert én hoe je je administratie slim bijhoudt.
Lees meerEen zieke medewerker? Dan wil je het goed aanpakken. Toch zie je in de praktijk dat het vaak mis gaat. Soms uit onwetendheid, soms uit haast. Denk aan te laat reageren, verkeerde aannames of zelfs regels overtreden zonder dat je het doorhebt.
Lees meerIs je werknemer langdurig ziek? Dan krijg je te maken met een berg aan regels. De Wet verbetering Poortwachter (Wvp) helpt je daarbij. Niet door het makkelijker te maken, maar door duidelijkheid te geven wat je wanneer moet doen. In deze blog leggen we stap voor stap uit wat je moet regelen. Van ziekmelding tot re-integratie, en van de 42e-weeksmelding tot het voorkomen van een loonsanctie. Zo weet je precies waar je aan toe bent en blijf je juridisch veilig.
Lees meerZiekteverzuim kost je als ondernemer vaak meer dan je denkt. Je betaalt het loon door, moet vervanging regelen en ziet de productie vertragen. Eén zieke werknemer kost al snel € 400 per dag. Toch zie je deze kosten meestal niet direct terug in je boekhouding. In deze blog geven we meer uitleg over verzuimkosten. Dit doen we met actuele cijfers, een rekenvoorbeeld én praktische tips om grip te krijgen op verzuim. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meerHeb je een medewerker met een tijdelijk contract en wil je hem of haar graag behouden? Dan vraag je je misschien af hoe vaak je zo’n contract mag verlengen en of er grenzen aan zitten. In deze blog leggen we je uit wat wél en niet mag bij het verlengen van tijdelijke arbeidsovereenkomsten.
Lees meerAls werkgever ben je verplicht om nieuwe werknemers goed te informeren over de arbeidsvoorwaarden. Een schriftelijk arbeidscontract is daarbij niet alleen handig, maar in veel gevallen ook wettelijk vereist. In deze blog lees je welke onderdelen je móét opnemen in een overeenkomst, zodat je niks over het hoofd ziet.
Lees meerIn de praktijk komt het regelmatig voor dat een werknemer of werkgever vóór de afgesproken einddatum het dienstverband wil beëindigen. Maar mag dat zomaar? Dat hangt af van het soort contract dat er tussen de werknemer en werkgever is gesloten én de afspraken die daarin staan. In deze blog lees je wat wel en niet mag.
Lees meerStel je voor, je hebt een leliekwekerij dicht bij een Natura-2000 gebied. Je zat daar al voordat het natuurgebied werd aangewezen als Natura-2000 gebied in het kader van de Habitatrichtlijn. Hoe zit het dan met de activiteiten die je al jaren uitvoert? Moet je daar alsnog een vergunning voor aanvragen? Je leest het in deze blog.
Lees meerStel: je spreekt met een klant af dat je werkt met een uurtarief van € 100. Aan het eind van de rit stuur je een factuur van € 12.000. Kan dat zomaar? Niet als we kijken naar een uitspraak van het Europese Hof. Het zogenaamde ‘Litouwse advocaat-arrest’ van 12 januari 2023. Daaruit volgt dat opdrachtnemers consumenten voorafgaand aan de werkzaamheden voldoende moeten informeren over de kosten.
Lees meerJe hebt het als ondernemer misschien wel eens meegemaakt. Je sluit een overeenkomst met een particuliere klant en je krijgt de vraag of je de factuur op naam van het bedrijf van die klant kunt zetten. Zo gezegd zo gedaan, zou je zeggen. In de praktijk komt dit ook veel voor. Toch is het niet verstandig om de factuur op een andere naam te zetten dan de naam die op de overeenkomst staat.
Lees meer