Deze content is geblokkeerd
BrandMR gebruikt cookies op deze website. Om deze video te bekijken dien je je cookie instellingen aan te passen. Ga naar de cookie-instellingen en ga daar akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Is er iets frustrerender dan wachten op betalingen die nooit komen? Het is alsof je een marathon loopt zonder finishlijn. Maar geen zorgen, in deze video geven we je tips om deze marathon tóch uit te lopen!
BrandMR gebruikt cookies op deze website. Om deze video te bekijken dien je je cookie instellingen aan te passen. Ga naar de cookie-instellingen en ga daar akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Als je klant niet betaalt, probeer dan te achterhalen waarom. Soms is een simpel telefoontje genoeg om de situatie te begrijpen en een oplossing te vinden.
Bijvoorbeeld: je bent eigenaar van een webshop die handgemaakte sieraden verkoopt. Een klant heeft een grote bestelling geplaatst, maar heeft de factuur nog niet betaald, ondanks meerdere herinneringen. Je besluit persoonlijk contact op te nemen om de reden te achterhalen.
Wat blijkt? De klant is ontevreden over een klein aspect van de producten, iets wat je makkelijk kan oplossen. Je spreekt af om de kwestie op te lossen en biedt een kleine korting aan als blijk van goede wil. De klant stemt toe de volledige betaling te voldoen zodra je het probleem verhelpt.
Een andere optie is het treffen van een betalingsregeling. De klant maakt dan alsnog het geld over, maar dan verspreid over een paar maanden. Klant blij, jij blij.
Levert dit nog geen succes op? Stuur dan een schriftelijke herinnering en zo nodig daarna een aanmaning, waarin je uitlegt welke juridische stappen je neemt als de betaling uitblijft, zodat je jouw geld kan afdwingen. Bij betalingsachterstanden heb je als ondernemer namelijk recht op rente en vergoeding van gemaakte incassokosten. Dat zijn kosten die gemaakt worden voor het werk dat juridische dienstverleners doen, zoals het schrijven van brieven of e-mails en het telefoneren met de klant, voordat er eventueel een rechtszaak begint.
De hoogte van deze kosten wordt bepaald door de wet- en regelgeving en door de onderling gemaakte afspraken. Let op: als de debiteur een consument is, gelden er bepaalde vereisten voordat incassokosten in rekening mogen worden gebracht. Denk bijvoorbeeld aan een 14-dagen brief, ook wel WIK-brief genoemd. In deze aanmaning moet je klant nog eenmaal 14 dagen de gelegenheid geven om de openstaande factuur, zonder bijkomende kosten, te betalen.
Schakel desnoods een incassobureau in, of nog beter, raadpleeg een incasso-advocaat die je kan helpen bij het innen van de schuld. Dit varieert van het indienen van de claim bij de klant tot het starten van een rechtszaak.
Houd er rekening mee dat bijvoorbeeld de voorbereidingen van processtukken niet onder de incassokosten vallen.
Je ziet het liever niet gebeuren: een zakelijke klant gaat failliet en jouw facturen zijn nog niet betaald. Dit kan een complexe situatie zijn voor jou als ondernemer.
Als een zakelijke klant failliet gaat, is het belangrijk om contact op te nemen met de curator die door de rechtbank is aangesteld. De curator is in een faillissement het aanspreekpunt voor alle schuldeisers en handelt de nog openstaande facturen af.
Wie de curator is, kan je opzoeken in het zogeheten insolventieregister op de website van de Rechtspraak. In dit register staan de gegevens van faillissementen, uitstel van betaling voor een onderneming, of lopende schuldsaneringen. Jij als schuldeiser kan zo zien of een klant failliet is.
Zodra je de contactgegevens van de curator hebt, dien je schriftelijk een verklaring in, waarin je bewijs toont van de schuld, zoals de relevante facturen. De curator geeft je een termijn om het bewijs aan te leveren, over het algemeen wordt dit bekendgemaakt in het faillissementsverslag.
Je ziet het liever niet gebeuren: een zakelijke klant gaat failliet en jouw facturen zijn nog niet betaald. Dit kan een complexe situatie zijn voor jou als ondernemer.
Als een zakelijke klant failliet gaat, is het belangrijk om contact op te nemen met de curator die door de rechtbank is aangesteld. De curator is in een faillissement het aanspreekpunt voor alle schuldeisers en handelt de nog openstaande facturen af.
Wie de curator is, kan je opzoeken in het zogeheten insolventieregister op de website van de Rechtspraak. In dit register staan de gegevens van faillissementen, uitstel van betaling voor een onderneming, of lopende schuldsaneringen. Jij als schuldeiser kan zo zien of een klant failliet is.
Zodra je de contactgegevens van de curator hebt, dien je schriftelijk een verklaring in, waarin je bewijs toont van de schuld, zoals de relevante facturen. De curator geeft je een termijn om het bewijs aan te leveren, over het algemeen wordt dit bekendgemaakt in het faillissementsverslag.
Daarnaast is het verstandig om juridisch advies in te winnen. Een jurist kan je namelijk door het hele faillissementsproces leiden. Wij helpen je hierin graag. Heb je advies nodig? Vul de online check in. Je weet binnen één minuut welke advocaat het beste bij jouw vraag past.
Stel, je levert IT-diensten en een langdurige klant, een marketingbedrijf, gaat plots failliet. Na het indienen van je vordering bij de curator, ontdek je dat er onduidelijkheden zijn over de laatste facturen. Je presenteert e-mails en contracten die de afspraken bevestigen, waardoor de curator jouw vordering erkent.
Vervolgens verdeelt de curator de inboedel onder de schuldeisers. Houd er wel rekening mee dat bepaalde partijen zoals de Belastingdienst voorrang hebben, waardoor je mogelijk niks terugkrijgt. Dat is een realistisch scenario, maar door proactief te handelen, vergroot je de kans om zoveel mogelijk terug te krijgen.
Faillissementen kunnen lang en ingewikkeld zijn en zelfs na de afronding blijven er vaak nog vragen over. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met je geld zodra het faillissement is afgehandeld?
Het kan voorkomen dat het resterende geld van het failliete bedrijf verdeeld wordt onder de schuldeisers. Of en hoeveel je krijgt, hangt af van het geld dat over is en de rangorde van verschillende schuldeisers volgens de faillissementswet. In sommige gevallen kan het nodig zijn om verdere juridische stappen te ondernemen om de betaling af te dwingen.
Een essentieel instrument in dit soort situaties is het ‘eigendomsvoorbehoud’. Dit houdt in dat je, als leverancier, eigendom behoudt van de geleverde goederen totdat de factuur volledig is betaald. Zorg er daarom voor dat dit is opgenomen in je algemene voorwaarden en laat dit door je klanten ondertekenen, bijvoorbeeld op de offerte.
Als je dit hebt afgesproken en je klant gaat failliet, dan kun je jouw producten terughalen als deze nog niet betaald zijn. Dit kan een effectieve manier zijn om je verlies te beperken wanneer je te maken hebt met een failliete klant.
Vergeet ook niet om de BTW die je al hebt betaald voor de onbetaalde facturen terug te vorderen van de Belastingdienst. Dit recht heb je en het kan helpen om financiële schade te beperken.
Door deze stappen te volgen en je rechten goed te beschermen, kun je jezelf beter wapenen tegen de financiële impact van een faillissement van een klant.
Ervaren advocaten en juristen staan klaar om je te helpen. Als het te ingewikkeld voor je wordt of als je even niet meer weet hoe het nu allemaal verder moet. Door hun jarenlange ervaring weten ze precies hoe ze voor jouw belangen op moeten komen.
Ja, ik wil juridische hulp