Rood, Oranje, Groen. Welke kleur was het stoplicht toen?

Bij een aanrijding op een kruispunt tussen een auto en een motor is er een strijd ontstaan wie aansprakelijk is. De motorrijder had groen licht, sloeg linksaf op het kruispunt en kwam in botsing met de auto die rechtdoor reed. De verzekeraars kwamen er onderling niet uit en gingen naar de rechter.

We weten allemaal dat de volgende regels gelden bij het benaderen van een verkeerslicht:

  • Groen = doorrijden
  • Oranje = stoppen tenzij je niet kan stoppen
  • Rood = stoppen

Er wordt van iedere bestuurder verwacht dat hij zijn voertuig op tijd en op een verantwoorde wijze kan laten stoppen voor een verkeerslicht.

Oranje of eind oranje

Volgens de verzekeraar van de auto reed de auto door eind oranje en trok de motorrijder gewoon te vlot weg waardoor de botsing is ontstaan. Volgens de rechtbank komt in de getuigenverklaringen nergens naar voren dat de auto door eind oranje is gereden. Als de motorrijder groenlicht had dan kon de auto niet tegelijk oranje licht hebben. De auto moet door rood gereden zijn volgens de rechtbank. Ook overweegt de rechtbank dat als de auto niet door roodlicht had gereden het verweer op eind geel ook niet zou zijn geslaagd. Er is namelijk nergens uit gebleken dat de auto niet voor het oranje licht had kunnen stoppen. Door oranje rijden terwijl je nog kan stoppen is een overtreding van artikel 68 lid 1 sub b RVV 1990. De auto had dus een verkeersfout gemaakt en is aansprakelijk voor de botsing.

Eigen schuld

Bij een beroep op eigen schuld doet de verzekeraar van de auto een poging op een lagere vergoedingsplicht. Als dit beroep slaagt, hoeft de verzekeraar van de auto op grond van artikel 6:101 lid 1 BW minder te vergoeden. Eigen schuld van de motorrijder zou volgen uit het feit dat hij de verplichting tot oplettendheid in het verkeer had overtreden. De motorrijder was volgens de verzekeraar van de auto met 30 รก 35 km/u linksaf geslagen en zou niet hebben gelet op het verkeer dat op de kruising aanwezig was. De motorrijder kon en mocht er volgens hen niet zomaar op vertrouwen dat de kruising vrij zou zijn. Maar volgens de rechtbank is niet bewezen dat de er sprake was van een omstandigheid die aan de motorrijder kan worden toegerekend. De motorrijder reed langzamer dan 50 km/u. En enkel het feit dat een getuige verklaarde dat de auto later optrok dan de motorrijder omdat hij in een diesel reed, is onvoldoende om te stellen dat de motorrijder te snel zou zijn opgetrokken. Het beroep op eigen schuld faalde dan ook. [1]

De verzekeraar was dus 100% aansprakelijk en verplicht alle schade van de motorrijder die was ontstaan door het ongeval te vergoeden.

Kom jij nou ooit ook in discussie over wie rood licht, groen licht of oranje licht had? Wij bij Brandmeester helpen je maar al te graag.


[1] Rechtbank Amsterdam, 13 maart 2020, ECLI:NL:RBAMS:2020:3691.

daniel-klein-rf7lVmfwupU-unsplash.jpg

Werk en inkomen | Vrijwillige vertrekregeling

Hoe aantrekkelijk is de vertrekregeling van KLM?

KLM heeft haar personeel een vrijwillige vertrekregeling aangeboden. Maar is deze regeling voor jou als werknemer nu interessant of niet?

Lees meer