Wanneer je een huurcontract tekent, doe je dit meestal met het vertrouwen dat de woning voldoet aan wat je ervan verwacht. Maar wat als dat niet het geval is en je een conflict krijgt met je verhuurder? In sommige gevallen kun je terecht bij de Huurcommissie voor hulp. In deze blog leg ik uit hoe een zaak bij de Huurcommissie verloopt.
Wat doet de Huurcommissie?
Heeft de verhuurder de huur verhoogd, maar met een te hoog bedrag? Heb je lekkage vanuit de badkamer? Is er sprake van schimmel in je slaapkamer? Heb je al geprobeerd het probleem met je verhuurder op te lossen, maar lukt dat niet? Dan kun je mogelijk aankloppen bij de Huurcommissie!
De Huurcommissie is een organisatie die helpt bij het oplossen van huurzaken, zonder dat er een rechter aan te pas komt. De Huurcommissie onderzoekt de situatie, spreekt met huurder en verhuurder en doet een uitspraak over de kwestie.

Als huurder van een sociale huurwoning of in het middenhuursegment kun je je probleem in veel gevallen bij de Huurcommissie aanmelden. Als je in de vrije sector huurt, kan dat alleen als in het huurcontract staat dat de Huurcommissie bemiddelt bij geschillen. Staat er niets in de overeenkomst vermeld, dan moet je naar de kantonrechter.
Hoe verloopt een zaak bij de Huurcommissie?
Stap 1: Aanmelden van het geschil
De procedure begint door je probleem in te dienen via een online formulier op de website van de Huurcommissie. Je moet soms ook bewijsstukken uploaden. Daarna wordt je verhuurder op de hoogte gebracht van de procedure.
Stap 2: Onderzoek
Als je de benodigde informatie in het online portaal hebt geüpload, gaat de Huurcommissie je zaak onderzoeken. Soms komt de Huurcommissie bij je thuis om de situatie te bekijken. De verhuurder kan hierbij aanwezig zijn. In andere gevallen wordt alles op basis van documenten onderzocht, zonder dat iemand langskomt. Het onderzoek wordt afgesloten met een rapport, waar zowel jij als de verhuurder op kunnen reageren.
Stap 3: Zitting
Als de Huurcommissie genoeg informatie heeft, doen zij meteen uitspraak. Soms heeft de Huurcommissie nog meer informatie nodig en wordt er een hoorzitting gepland. Hierbij worden zowel jij als de verhuurder gevraagd om meer uitleg te geven.
Stap 4: Uitspraak
Na het onderzoek en eventueel een hoorzitting, komt de Huurcommissie met een uitspraak. Als je het niet eens bent met de beslissing, kun je in sommige gevallen bezwaar maken bij de Huurcommissie of naar de kantonrechter stappen.
Let op: elke stap in de procedure heeft een termijn waarbinnen je iets moet doen. Als je hier meer over wilt weten, kun je contact opnemen met BrandMR.
Zijn er kosten?
Het kost momenteel (2025) € 25 om je zaak bij de Huurcommissie in te dienen. Als je als huurder gelijk krijgt, krijg je dit bedrag terug.
Wat zijn de voordelen?
Waarom zou je voor de Huurcommissie kiezen in plaats van de kantonrechter? Ik noem vier voordelen:
- Laagdrempelig
Je kunt je zaak eenvoudig online aanmelden. Bij de kantonrechter moet je een deurwaarder inschakelen of een verzoekschrift opstellen, wat ingewikkelder is. - Lage kosten
Het kost je maar € 25 om je zaak bij de Huurcommissie in te dienen. Bij de kantonrechter kunnen de kosten snel oplopen tot honderden euro’s. - Onderzoek door de Huurcommissie
De Huurcommissie doet zelf vaak onderzoek. Bij de kantonrechter moet je zelf rapporten laten opstellen door experts, wat vaak duur is. - Snellere uitspraak
De Huurcommissie doet vaak sneller een uitspraak dan de kantonrechter. Zo heb je sneller duidelijkheid over je situatie, wat belangrijk is voor je wooncomfort.

Hulp nodig?
Denk je dat jouw geschil met de verhuurder geschikt is voor een procedure bij de Huurcommissie en wil je hier hulp bij? De advocaten en juristen van BrandMR helpen jou graag om dit uit te zoeken.
Ik wil hulp Doe de online check