Stel: je spreekt met een klant af dat je werkt met een uurtarief van € 100. Aan het eind van de rit stuur je een factuur van € 12.000. Kan dat zomaar? Niet als we kijken naar een uitspraak van het Europese Hof. Het zogenaamde ‘Litouwse advocaat-arrest’ van 12 januari 2023. Daaruit volgt dat opdrachtnemers consumenten voorafgaand aan de werkzaamheden voldoende moeten informeren over de kosten.
Uurtarief
Een afspraak met het uurloon, werd door de rechter gezien als een oneerlijk kostenbeding. De uiteindelijke factuur van ruim € 12.000 werd door de rechter gehalveerd. Hoewel deze uitspraak over een advocaat ging, heeft het ook gevolgen voor andere beroepsgroepen. Dus ook voor aannemers.
Werk je op regiebasis (alleen uurtarief, zonder vaste prijs)? Dan moet je de klant vooraf duidelijk informeren over de kosten. Oftewel, de klant moet voordat je start met de opdracht ongeveer weten wat hij of zij kwijt zal zijn. Alleen het noemen van het uurtarief is niet voldoende.
Geen vergoeding

Voldoe je niet aan bovenstaande maatstaf, dan kan dat nadelige gevolgen hebben voor de overeenkomst. De rechter kan het kostenbeding namelijk zien als 'onredelijk bezwarend'. Dat wil zeggen dat je als aannemer mogelijk geen aanspraak meer kunt maken op een vergoeding, of veel minder vergoed krijgt.
Schatting en uitleg
Alleen een uurloon afspreken, is dus niet voldoende. Maar wat dan wel? Er kunnen onvoorzienbare omstandigheden zijn wat invloed heeft op de prijs. Toch kan je dan alsnog een schatting geven van het totaalbedrag en alvast uitleg geven over mogelijke extra kosten.
Wat ook kan helpen is maandelijks declareren en tussentijds te informeren over de stand van zaken. Let er dus op dat prijsafspraken duidelijk en begrijpelijk zijn en vraag de klant of het voor hem of haar ook duidelijk is.

Hulp nodig?
Heb je hier nog vragen over, neem dan geheel vrijblijvend contact op met BrandMR. Voorkomen is namelijk altijd beter dan genezen.
Meer informatie