Tips van de meester 3: Spijt van een op maat gemaakt product. Wat nu?

Deze derde Tips van de meester gaat over het geschil van Henk met een bouwmarkt. Henk heeft hier telefonisch drie op maat gemaakte deuren gekocht. Maar hij heeft spijt van zijn aankoop want de deuren passen niet bij zijn huis. Henk wil nu van de koop af. Maar kan dit ook?

Zaak

Henk kocht in januari 2022 telefonisch drie op maat gemaakte deuren bij een bouwmarkt. Vijf dagen geleden werden deze deuren bij Henk afgeleverd. De volgende dag, tijdens het plaatsen van de deuren, kwam Henk tot de conclusie dat de deuren niet mooi staan bij zijn huis. Henk had spijt van zijn koop en wilde andere deuren. Henk nam diezelfde dag nog contact op met de bouwmarkt om duidelijk te maken dat hij van zijn koop af wilde. De bouwmarkt liet Henk weten dat dit niet kon omdat de deuren op maat waren gemaakt. Henk wilde weten hoe het zat en meldde de zaak aan bij zijn rechtsbijstandsverzekeraar.

Juridische uitleg

Bij een koop op afstand of buiten de verkoopruimte - zoals telefonisch - heb je als consument recht op een bedenktijd van 14 dagen. Die bedenktijd begint op de dag nadat je je aankoop hebt ontvangen. Je kan het product dan beoordelen zoals je dat in de winkel zou hebben gedaan. Wanneer je het product dat je hebt gekocht toch wil retourneren, dan kan je dat zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen na de dag van ontvangst aangeven aan de verkoper. De verkoper moet het product dan retour nemen en jou je geld terugbetalen.

Het lijkt er dus op dat Henk de deuren die hij heeft besteld terug kan sturen naar de verkoper en dat hij zijn geld terug kan krijgen. Helaas is dat niet het geval.

In de wet is namelijk geregeld dat de bedenktijd niet geldt voor producten die zijn gemaakt op basis van instructies van de consument. Henk had de specificaties - zoals de afmetingen, het materiaal en de afwerking - telefonisch doorgegeven. Aan de hand van deze gegevens werden de drie deuren op maat gemaakt. Henk had daarom geen recht op 14 dagen bedenktijd. Hier geldt één uitzondering op. Had Henk gekozen uit standaardmaten, dan had hij wel recht gehad op 14 dagen bedenktijd.

Naast de uitzondering van producten die vervaardigd zijn op basis van instructies van de consument, zijn er nog meer producten en diensten uitgezonderd van de 14 dagen bedenktijd. In de wet staat dat de bedenktijd niet geldt voor onder meer:

  • gepersonaliseerde producten;
  • producten of diensten die gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markten;
  • producten die gekocht zijn via een openbare veiling;
  • producten die bij levering vermengd raken met iets anders. Bijvoorbeeld zand dat gestort wordt in de tuin;
  • producten die snel kunnen bederven;
  • hygiënische producten zoals een tandenborstel;
  • geleverde diensten zoals de verhuur van een vakantiehuis;
  • alcoholische producten;
  • gegevensdragers met digitale inhoud, zoals dvd’s en cd’s;
  • audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
  • losse exemplaren van kranten of tijdschriften.

Tip van de meester

Er is dus een duidelijke tip uit deze zaak te halen: Realiseer je goed dat je bij een koop op afstand of buiten de verkoopruimte niet altijd recht hebt op 14 dagen bedenktijd. Anders zit je straks net zoals Henk opgescheept met deuren die niet bij je huis passen.

dylan-gillis-xKmXZ4Fv63w-unsplash.jpg

Werk en inkomen | Min-maxcontract, Faillissementsuitkering

Krijg je een faillissementsuitkering bij een min-maxcontract?

Als je werkgever je loon niet meer kan betalen, kun je toch in aanmerking komen voor een uitkering wegens betalingsonmacht. Het UWV neemt dan (een gedeelte) van de betalingsverplichting van de werkgever over. Maar hoe zit dat als je een min-max contract hebt? Daarover deed de Centrale Raad vorige week een uitspraak.

Lees meer