In augustus 2019 kreeg Lisanne met haar partner de sleutel van hun droomhuis. Althans, er moest nog het nodige aan verbouwd worden, maar ze hadden al een aannemer gevonden die beweerde in tien weken klaar te zijn. Van de belofte kwam niks terecht. Sterker nog, het huis is nog altijd niet af én heeft de nodige gebreken. Hoe kon dat zover komen? Een verhaal over een jarenlange juridische strijd met die aannemer en een hoop stress.
Bouwtekeningen
Het project ‘nieuwe huis’ begon nog zo voortvarend voor Lisanne en haar partner. Lisanne’s schoonzus is architect en had mooie bouwtekeningen gemaakt. Al snel werd er een aannemer gevonden die de tekeningen werkelijkheid kon maken. Maar vanaf dat moment begon de ellende. “Die aannemer bleek zich helemaal niet aan de tekeningen te houden”, vertelt Lisanne. “Zo zaten er kozijnen op verkeerde plekken, waren ventilatieroosters niet goed geplaatst. Daar bleef het niet bij; ook het nieuwe dak was niet goed geplaatst waardoor we flinke lekkages hadden. Het ging van kwaad tot erger.”
In het begin probeerden Lisanne en haar partner nog in gesprek te gaan met de aannemer over de gebreken. “Ze beloofden telkens dat ze het zouden herstellen, maar kwamen hun afspraken niet na. Toen contact uitbleef, stelden we met hulp van het Juridisch Loket een ingebrekestelling op. Ook daarop kwam geen reactie.”
Hulp van BrandMR
Ze besloten het er niet bij te laten zitten en verder te zoeken naar hulp. Door te googelen kwamen ze uit bij BrandMR. “Daar hebben we in juni 2021 onze zaak aangemeld”, vertelt Lisanne. “Ze brachten bij BrandMR al snel alle gebreken in kaart. Daarbij werden er offertes opgesteld en gaven ze de aannemer een laatste kans om met een voorstel te komen. Maar daar was helemaal geen contact mee te krijgen.”
Pittige regenbui
En zo bleef de zaak zich voortslepen, zonder dat er echt vorderingen werden gemaakt. En in al die tijd woonden Lisanne, haar partner én twee kinderen in het huis wat maar niet af was. “Dat gaf een hoop stress. Bij elke pittige regenbui hield je je hart vast dat de boel niet helemaal blank kwam te staan. Op een gegeven moment hebben we zelf wel wat dingen aan het huis gedaan om verdere schade te voorkomen. Maar je wil natuurlijk dat dit door een expert gedaan wordt.”
Inmiddels was het vertrouwen in de aannemer volledig verdwenen. Dus de volgende stap was de schade verhalen. Een onafhankelijk deskundige stelde de schadepost vast op zo’n € 26.000. Hierna kwam de zaak in een stroomversnelling. “Onze behandelaar Patrick stuurde een deurwaarder op de aannemer af met een laatste waarschuwing. Kwam er weer geen reactie, dan gingen we de stap naar de rechter zetten. En zover kwam het uiteindelijk ook.”
Gelijk van de rechter
Op 3 februari van dit jaar vond de zitting plaats. De eis van Lisanne en haar partner was € 15.000. “Dat was niet wat de deskundige vaststelde, maar voor ons was het voldoende om de lading te dekken.” De rechter stelde Lisanne in het gelijk. En zo kwam er een einde aan een ellenlang conflict.
Hoewel de gebreken nog niet zijn hersteld ("binnenkort gaan we op zoek naar een écht goede aannemer"), is het hoofdstuk nu afgesloten. Hoe kijkt Lisanne terug op de afgelopen jaren? “Het juridische proces voelde lang als een constante onderhuidse stress. Het ging om ons huis. Het raakte alles.” De steun van BrandMR maakte een groot verschil. “We zijn heel prettig geholpen. Ze namen veel uit handen, en dat gaf vertrouwen.”
Hulp nodig?
Kan jij net als Lisanne ook wel wat hulp gebruiken? Schakel dan BrandMR in. Wij voorzien je van juridisch advies in eenvoudige stappen voor een vaste, lagere prijs. Je weet direct wat je kansen zijn en wat het je gaat kosten.
Doe de gratis check en je weet binnen een paar minuten al of BrandMR je verder kan helpen.
Doe de check