Help, mijn vlucht is geannuleerd! Heb ik recht op compensatie?
Jeanny Dreef
Jeanny Dreef
Jurist Aankopen en Geld

Je hebt het vast al voorbij zien komen in de media. Transavia moet de aankomende periode veel vluchten schrappen wegens een tekort aan toestellen. De tekorten zijn ontstaan doordat de onderhoudswerkzaamheden aan de toestellen uitlopen. Hoeveel vluchten er worden geschrapt is onduidelijk. Ga jij binnenkort vliegen of heb je plannen om een vliegticket te boeken? Lees dan in deze blog wat je moet doen als jouw vlucht is geannuleerd.

Goed om te weten, in deze blog beperken we ons tot de gevallen waarin je vanuit een EU-land vertrekt of naar een EU-land terugvliegt. Daarbij is het ook een vereiste dat je met een luchtvaartmaatschappij vliegt die in de Europese Unie is gevestigd

Mijn vlucht is geannuleerd, wat nu?

illustratie van een geannuleerde reis

Wanneer de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, heb je een aantal rechten waar je aanspraak op kunt maken. Dit hangt af van verschillende factoren.

Bij annulering van de vlucht heb je als passagier de keuze tussen terugbetaling van het vliegticket binnen zeven dagen of recht op een andere vlucht.

Compensatie

Daarnaast kan je recht hebben op een aanvullende compensatie. Deze compensatie hangt af van de vliegafstand:

  • Bij een afstand tot en met 1500 kilometer: €250
  • Voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1500 kilometer: €400
  • Voor alle andere vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer: €400
  • Voor alle andere vluchten tussen van meer dan 3500 kilometer: €600

De luchtvaartmaatschappij móét deze compensatie aan jou uitkeren.

Let op! Wanneer de luchtvaartmaatschappij jou een alternatieve vlucht aanbiedt en de vertraging van jouw vlucht daardoor beperkt blijft, kan het bedrag van de compensatie met 50% worden verlaagd.

Geen recht op compensatie

In sommige gevallen kan er geen aanspraak worden gemaakt op bovenstaande compensatie. Het gaat om de volgende situaties:

- Wanneer de luchtvaartmaatschappij jou tenminste twee weken voor de geplande vertrektijd op de hoogste stelt van de annulering van de vlucht.

- Wanneer de luchtvaartmaatschappij jou tussen twee weken en zeven dagen voor de geplande vertrektijd meedeelt dat de vlucht wordt geannuleerd en jou een andere vlucht naar je bestemming aanbiedt. Deze vlucht mag dan niet meer dan twee uur voor de oorspronkelijk geplande vertrektijd vertrekken en niet minder dan vier uur later dan de oorspronkelijk geplande aankomsttijd op de eindbestemming aankomen.

- Wanneer de luchtvaartmaatschappij jou minder dan zeven dagen voor de geplande vertrektijd meedeelt dat de vlucht wordt geannuleerd en jou een andere vlucht naar je bestemming aanbiedt. Deze vlucht mag dan niet eerder dan één uur voor de oorspronkelijk geplande vertrektijd vertrekken en niet minder dan twee uur later dan de oorspronkelijk geplande aankomsttijd op de eindbestemming aankomen.

- Wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden (overmacht) die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden.

Recht op verzorging

Als je moet wachten op een latere vlucht, dan heb je recht op maaltijden en verfrissingen die in redelijke verhouding staan tot de wachttijd. Wanneer de verlate vlucht pas één dag later (of meer dan één dag later) na de geplande vertrektijd zal vertrekken, dan heb je recht op hotelovernachtingen en recht op vervoer tussen het hotel en de luchthaven.

Dien tijdig een claim in bij de luchtvaartmaatschappij

Bij een geannuleerde vlucht, is het van belang dat je op tijd een claim indient. Je hebt hier namelijk niet oneindig de tijd voor. Er geldt een vervaltermijn van twee jaar bij overeenkomsten over luchtvervoer. Dit betekent dat je de claim moet indienen binnen twee jaar na de dag waarop je oorspronkelijke vlucht zou aankomen. Vanaf de dag na jouw oorspronkelijke aankomst, gaat deze termijn dus lopen.

Betaald met creditcard

Heb je met een creditcard betaald? Dan kan je ook proberen om via de creditcardmaatschappij het aankoopbedrag van het vliegticket terug te vorderen.

Procedure bij de rechter

Kom je er niet uit met de luchtvaartmaatschappij, dan moet je tijdig een procedure starten bij de rechter. Hier geldt namelijk ook de vervaltermijn van twee jaar. De procedure moet dus binnen deze termijn zijn gestart. Dat is binnen twee jaar na de dag waarop je oorspronkelijke vlucht zou aankomen.

Persoon die de online check doet

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Neem hier dan contact mee op om te kijken of zij jou kunnen helpen. Dit hangt af van de polisvoorwaarden van jouw verzekering. Mocht je geen rechtsbijstandsverzekering hebben, dan kun je ook zelf een procedure starten bij de rechtbank. Daarbij is het verstandig om de hulp van een jurist of advocaat in de schakelen. Schakel dan Brandmeester in en laat je adviseren en bijstaan door een van onze specialisten.

Meer informatie

Lees ook

Non-conformiteit (square)

Help! Je hebt een product gekocht, maar het voldoet niet aan je verwachtingen

Aankopen en geld | productaankoop | bewijs | Non-conformiteit
Jeanny Dreef
bagage.webp

Bagage kwijt, vertraagd of beschadigd. Wat zijn je rechten?

Aankopen en geld | Vakantie | Bagage | Vergoeding
Jeanny Dreef
Jeanny Dreef
Jeanny Dreef
Jurist Aankopen en Geld
Bekijk al mijn berichten

Actueel

medewerker in gesprek met de arbeidsarts

Achterstand WIA-beoordelingen: hoe een nieuwe maatregel die moet wegwerken

Werk en inkomen | ziekte | arbeid | wia
Ivanna Hoeneveld
Annulering pakketreizen (square)

Hebben pakketreizen dezelfde annuleringsrechten als producten en diensten?

Aankopen en geld | Herroepingsrecht | Annulerings- of reisverzekering | Pakketreis
Fernando Couvreur
Voorkom online oplichting (square)

Voorkom oplichting: tips voor veilig online winkelen

Aankopen en geld | Oplichting | Aankoop
Laurens Kasteleijn

Doe de check