O nee! Mijn vlucht is geannuleerd!

Je hebt een vliegticket geboekt en je bent helemaal klaar om op vakantie te gaan. Maar dan is je vlucht opeens geannuleerd. Iets dat altijd kan gebeuren als je met het vliegtuig op vakantie gaat natuurlijk. De luchtvaartmaatschappij zegt dat er sprake is van overmacht en dat je nergens recht op hebt. Maar is dat ook echt zo?

De volgende informatie geldt alleen als je vanuit een EU-land vertrekt of naar een EU-land terugvliegt met een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij. Of als je vliegt met een overstap vanuit de EU naar een bestemming buiten de EU en je daarbij vertraging oploopt. Kortom, je vlucht moet vertrekken vanuit een Europees land of je moet vliegen met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Geannuleerde vlucht

Bij een vlucht die door de luchtvaartmaatschappij geannuleerd is, heb je als passagier recht op terugbetaling van je ticket of recht op een andere vlucht. Als je kiest voor terugbetaling van je ticket, dan moet de luchtvaartmaatschappij binnen zeven dagen je geld terugbetalen.

Daarnaast heb je als passagier onder bepaalde omstandigheden recht op een compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Tenzij er sprake is van een van de volgende uitzonderingen:

- Je hebt geen recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij je tenminste twee weken voor de geplande vertrektijd op de hoogte brengt van de annulering van je vlucht.

- Je hebt geen recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij je tussen twee weken en zeven dagen voor de geplande vertrektijd op de hoogte brengt van de annulering van je vlucht en er een andere vlucht naar je bestemming wordt aangeboden die niet meer dan twee uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en niet minder dan vier uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming aankomt.

- Je hebt geen recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij je minder dan zeven dagen voor de geplande vertrektijd op de hoogte brengt van de annulering van je vlucht en er een andere vlucht naar je bestemming wordt aangeboden die niet meer dan één uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en niet minder dan twee uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming aankomt.

- De luchtvaartmaatschappij is niet verplicht om compensatie te betalen als zij kan aantonen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van allerlei redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden.

Compensatie

  • € 250,- | 1500 km of minder, vertraging 2 uur of meer.
  • € 400,- | Binnen de EU meer dan 1500km, vertraging van 3 uur of meer.
  • € 400,- | Buiten de EU 1500-3500km, vertraging 3 uur of meer.
  • € 600,- | Buiten de EU meer dan 3500km, vertraging 4 uur of meer.

De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de vliegafstand en de vertraging die je oploopt. Het is aan de luchtvaartmaatschappij om deze vergoeding uit te keren.

Let op! De compensatie kan worden verlaagd met 50% als je akkoord gaat met een alternatieve vlucht en de vertraging beperkt blijft.

Verzorging

Als je als passagier wacht op een latere vlucht moet de luchtvaartmaatschappij tijdens het wachten ook zorgen voor eten en drinken dat in een redelijke verhouding staat tot de wachttijd. Als de verwachting is dat de verlate vlucht de dag na de geplande vertrektijd of later vertrekt, heb je zelfs recht op een of meerdere hotelovernachtingen.

Dien je verzoek tot schadevergoeding tijdig in!

Wacht niet te lang met het indienen van je vordering. Voor elke vordering die betrekking heeft op een overeenkomst van luchtvervoer geldt namelijk een vervaltermijn van twee jaar. Dat betekent dat je je verzoek tot schadevergoeding voor een geannuleerde vlucht binnen twee jaar na de officiële aankomstdatum op de luchthaven moet indienen. Een dag nadat het vliegtuig aankomt dan wel had moeten aankomen, gaat de termijn hiervoor in.

Creditcardmaatschappij

Als je je vlucht hebt geboekt met je creditcard, dan kan je je geld proberen terug te vragen via de creditcardmaatschappij. De creditcardmaatschappij kan in principe de betaling nog terugdraaien.

Procedure starten

Vergeet niet om tijdig een procedure te starten als je je geld niet op tijd terug hebt. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je daarmee misschien ondersteuning krijgen. Kijk hiervoor de polisvoorwaarden na. Je kan ook zelf een procedure starten bij de rechtbank. Een advocaat in de arm nemen is hierbij niet verplicht maar kan wel verstandig zijn. Heb je geen rechtsbijstandsverzekering en wil je toch hulp van een advocaat? Neem dan contact op met Brandmeester en laat je adviseren. Ik of een van mijn collega’s van de afdeling Aankopen en Geld kunnen je altijd bijstaan.

Lees ook

Squarestravel.jpg

O nee! Mijn vlucht is vertraagd!

Aankopen en geld | Vlucht | Schiphol | Vertraging
Shannon Herlitschek
claudio-schwarz-q8kR_ie6WnI-unsplash.jpg

Actueel

Een man op social media

Ontslag door online gedrag?

Werk en inkomen | ontslag | social media | online gedrag
Dagmar de Groot
Ziek persoon die een thermometer vast houdt

Hoe hoog is een WIA-uitkering en welke aanvullingen daarop kun je krijgen?

Werk en inkomen | wia | Arbeidsongeschikt | aanvulling
Natascha Schenk
WOZ bezwaar

Hoe maak je bezwaar tegen een WOZ-beschikking?

BrandMR | Bezwaar | woz | woningmarkt
Tessa van Swieten