Bagage kwijt, vertraagd of beschadigd. Wat zijn je rechten?

Als je met het vliegtuig op vakantie gaat, neem je natuurlijk je bagage mee. In de meeste gevallen komt je bagage aan op je eindbestemming. Maar wat nu als je bagage is kwijtgeraakt, vertraagd of beschadigd?

Wanneer je bagage is kwijtgeraakt, vertraagd of beschadigd, kan je soms een vergoeding krijgen. Hiervoor doe je een beroep op je reisverzekering. Afhankelijk van de polisvoorwaarden kom je in aanmerking voor een vergoeding. Vergoedt je reisverzekering de kosten niet? Dan kan je altijd nog de luchtvaarmaatschappij aansprakelijk stellen.

In het Verdrag van Montreal is de aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen voor bagage van passagiers vastgelegd. Deze is zowel van toepassing op Europese vluchten als internationale vluchten. Hierbij is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximumbedrag van ongeveer € 1.300,- per persoon (afhankelijk van de wisselkoers).

Bagage kwijt of vertraagd

Wanneer je bagage kwijt of vertraagd is, kan je een zogenaamd PIR-formulier (Property Irregularity Report) invullen met je klacht. Met dit formulier kan de luchtvaartmaatschappij op zoek gaan naar je bagage. Het is van belang dat je dit formulier direct invult zodra je op het vliegveld aankomt. Met de bagagesticker op je vliegticket kan je laten zien dat de bagage onder je vliegticket is geboekt. Ook is het van belang dat je altijd een kopie vraagt van het door jou ingevulde PIR-formulier. Hiermee kan je achteraf aantonen dat je de klacht daadwerkelijk hebt ingediend. Een alternatief is om een foto te maken van het ingevulde formulier.

Kosten tijdens de vermissing

Als je op vakantie gaat en je koffer is vermist, heb je waarschijnlijk spullen nodig. Wellicht koop je wat kleding en toiletartikelen. Deze kosten kunnen worden vergoed door de reisorganisatie, de luchtvaartmaatschappij of je verzekeraar. Deze uitgaven moeten dan wel redelijk zijn. Zo moeten ze in verhouding staan tot de tijd dat je je koffer mist. Ook moeten de spullen die je koopt noodzakelijk zijn.

Bagage kwijt: claim indienen

Je bent als passagier verplicht om zo spoedig mogelijk een klacht in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Als je bagage na drie dagen niet is teruggevonden, kan je online een Bagage Inventory formulier invullen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. In dat formulier geef je aan wat het nummer is van je PIR-formulier zodat het duidelijk is om welke bagage het gaat. Vervolgens zoekt de luchtvaartmaatschappij 21 dagen naar je bagage.

Wanneer jouw bagage na 21 dagen nog steeds niet is teruggevonden of wanneer de luchtvaartmaatschappij heeft aangegeven dat jouw bagage definitief kwijt is, wordt de bagage als verloren aangemerkt. Je hebt dan vanaf het moment dat je terugkomt van vakantie twee jaar de tijd om een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. De schadevergoeding bedraagt maximaal ongeveer € 1.430,- (afhankelijk van de wisselkoers).

Bagage vertraagd: claim indienen

Is je bagage tijdens je reis vertraagd? En wil je aanspraak maken op een vergoeding voor de kosten die het gevolg zijn van de vertraging? Dan moet je binnen 21 dagen na ontvangst van je bagage een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Als je een pakketreis hebt geboekt, is de reisaanbieder verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van jouw reis. Daar hoort ook het goed vervoeren van je koffer bij. Daarom kan je bij een pakketreis ook de reisaanbieder aanspreken.

Bagage beschadigd

Wanneer je bagage beschadigd is, kun je een PIR-formulier invullen en aangeven waar de beschadigingen op je bagage zitten. Het is belangrijk dat je dit formulier direct invult zodra je op het vliegveld aankomt. Het is slim om foto’s te maken van de beschadigingen. Met de bagagesticker op je vliegticket kan je laten zien dat de bagage onder jouw vliegticket is geboekt. Ook is het van belang dat je altijd een kopie vraagt van het door jou ingevulde PIR-formulier. Zo kan je hiermee achteraf aantonen dat je de klacht daadwerkelijk hebt ingediend.

Claim indienen

Binnen zeven dagen moet je jouw claim bij de luchtvaartmaatschappij indienen. Je kunt de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen door een aangetekende e-mail of aangetekende brief te sturen. De schadevergoeding bedraagt maximaal ongeveer € 1600,- (afhankelijk van de waarde en inhoud van jouw koffer en de wisselkoers).

Als je een reisverzekering hebt, is het handig om de polisvoorwaarden nog eens goed na te lezen. Er bestaat namelijk een kans dat je vanuit je reisverzekering recht hebt op een vergoeding.

Als je een pakketreis hebt geboekt, is de reisaanbieder verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van jouw reis en dus ook voor het goed vervoeren van jouw koffer. Daarom kan je bij een pakketreis ook je reisaanbieder aanspreken.

Zijn de dingen toch wat te ingewikkeld voor je en wil je daarom hulp van een advocaat? Neem dan contact op met Brandmeester. De advocaten van de afdeling Aankopen en Geld kunnen je altijd adviseren en als dat nodig is zelfs bijstaan.

Tips:

  • Maak foto’s tijdens het inpakken van je koffer en van de buitenkant van je koffer
  • Bewaar je bagagesticker en instapkaart totdat je je bagage terug hebt
  • Neem waardevolle spullen mee in je handbagage
  • Bewaar aankoopbonnen van de artikelen die je moest kopen door je bagageproblemen

Maar wat nou als niet alleen je bagage maar je hele vlucht vertraagd is, of erger geannuleerd? Lees dan onze andere blogs.


michiel-annaert-5lLLAxNpAys-unsplash.jpg

Aankopen en geld | Tips van de meester, Fabrieksgarantie, Gebreken

Tips van de meester 1: Een gebrek bij een aankoop? Klaag op tijd!

Deze eerste 'Tips van de meester' gaat over het geschil van Frits en de woonwinkel waar hij zijn bank had gekocht. Frits was niet tevreden met zijn aankoop want na een klein half jaar zakte de bank in. Hoe is Frits hiermee omgegaan en waar heeft Frits recht op?

Lees meer