Op staande voet ontslagen? Laat je hoofd niet hangen!

Het ontslag op staande voet is de zwaarste sanctie die een werkgever je als werknemer kan opleggen. Na een ontslag op staande voet heb je per direct geen inkomen meer, heb je geen recht op een WW-uitkering en ben je zelfs een schadevergoeding verschuldigd aan je werkgever. Het ontslag op staande voet kan je alleen opgelegd worden als je je als werknemer ernstig hebt misdragen. Het gaat dus echt om serieuze gevallen.

Omdat het ontslag op staande voet zo’n zware sanctie is, zijn er ook veel vereisten aan verbonden. Deze kunnen door een rechter worden getoetst. Ieder vereiste kan het ontslag op staande voet laten wankelen. Het is daarom van belang om het ontslag op staande voet altijd juridisch te laten toetsen.

Schoonheidsprijs

Een gespecialiseerde jurist kan voor jou een verweer opstellen en dit naar je werkgever sturen. Het kan zijn dat je werkgever het finaal mis had en dat het ontslag op staande voet geen stand houdt bij een rechter. Het kan ook zijn dat er dingen zijn gebeurd die niet de schoonheidsprijs verdienen. Misschien heb je een steek laten vallen en schaam je je daarvoor. Toch is het ook in dat geval zeer aan te raden om de zaak voor te leggen aan een gespecialiseerd jurist.

Zelfs als je de fout in bent gegaan of op zijn zachtst gezegd de zaken niet zo handig hebt aangepakt, is je zaak niet zomaar kansloos.

In mijn praktijk had ik laatst ook een werknemer die vanwege een niet zo handige actie op staande voet was ontslagen. Maar iedereen kan fouten maken en ik vond het ontslag op staande voet wel een erg zwaar middel. Daarom had ik contact met de werkgever opgenomen om alsnog een regeling te treffen en hem te bewegen het ontslag op staande voet alsnog te laten vallen. Een werkgever weet dat wanneer de zaak tot een procedure komt er risico’s bestaan dat het ontslag op staande voet komt te vervallen. Ook kost een procedure een werkgever tijd en geld. Daarom is een werkgever heel vaak bereid om een regeling met de op staande voet ontslagen werknemer te treffen.

Regeling

Ik heb mijn uiterste best gedaan om een regeling te treffen met de werkgever. De grootste gevolgen van het ontslag voor de werknemer waren het directe verlies van inkomen en de schadevergoeding die hij aan zijn werkgever zou moeten betalen. Het ging daarbij om anderhalve maand loon. Dat is een flinke som geld en een zware last zonder baan of enig inkomen. Door te onderhandelen met de werkgever zijn we uiteindelijk tot een regeling gekomen waarbij de werkgever deze schadevergoeding liet vallen. Ook had de werknemer door deze regeling alsnog recht op een WW-uitkering.

Dit lijkt op het eerste gezicht een kleine winst. Zeker omdat de werknemer geen ontslagvergoeding kreeg. Maar zonder juridische hulp had hij helemaal geen inkomen gehad en had hij duizenden euro’s aan de werkgever moeten betalen. Nu kon hij het vervelende voorval achter zich laten en zijn blik richten op de toekomst en een nieuwe baan. De werknemer had bovendien van zijn fouten geleerd en zou zoiets niet nog eens doen.

Kansen

Moraal van dit verhaal: in de meest kansloze zaken liggen toch vaak kansen verscholen. Zelfs als je de fout in bent gegaan of op zijn zachtst gezegd de zaken niet zo handig hebt aangepakt, is je zaak niet zomaar kansloos. Door te onderhandelen met je werkgever kun je de schade beperken. En wie weet welke kansen er nog meer verscholen liggen in jouw zaak. Zo kan een procedurefout van je werkgever er ook voor zorgen dat het hele ontslag van tafel gaat of dat je recht hebt op een ruime ontslagvergoeding.

Bij BrandMR hebben we veel ervaring met ontslag op staande voet. Zowel met zaken waarbij het ontslag op staande voet uit de lucht komt vallen en volledig onterecht is, als met ontslagen waarbij de werknemer wél fouten heeft gemaakt. Wat de reden voor je ontslag ook is, wij gaan direct voor je aan de slag en gaan er alles aan doen om het beste resultaat voor je te bereiken.

nicole-baster--OR4VC8KSwo-unsplash.jpg

door BrandMR

Huis en wonen | Huurconflict

Hoe los je problemen met je huurbaas op?

Uit onderzoek* blijkt dat ruim eenderde van de Nederlanders met een huurwoning wel eens een conflict heeft met de verhuurder. Daarom in deze blog antwoord op de vraag: Hoe pak ik problemen met mijn huurbaas aan?

Lees meer