O nee! Mijn vlucht is vertraagd!

Je hebt een vliegticket geboekt en je bent helemaal klaar om op vakantie te gaan. Maar dan is je vlucht opeens vertraagd. Iets dat altijd kan gebeuren als je met het vliegtuig op vakantie gaat natuurlijk. De luchtvaartmaatschappij zegt dat er sprake is van overmacht en dat je nergens recht op hebt. Maar is dat ook echt zo?

De volgende informatie geldt alleen als je vanuit een EU-land vertrekt of naar een EU-land terugvliegt met een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij. Of als je vliegt met een overstap vanuit de EU naar een bestemming buiten de EU en je daarbij vertraging oploopt. Kortom, je vlucht moet vertrekken vanuit een Europees land of je moet vliegen met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Vertraagde vlucht

Bij een vlucht die is vertraagd zoals hieronder is weergegeven in het schema heb je recht op verzorging. Je hebt dan recht op eten en drinken dat in een redelijke verhouding staat tot de wachttijd. Als de verwachting is dat de vlucht de dag na de geplande vertrektijd of later vertrekt heb je zelfs recht op een of meerdere hotelovernachtingen. De verzorging is afhankelijk van de lengte van je vlucht en de duur van je vertraging.

  • € 250,- | 1500 km of minder, vertraging 2 uur of meer.
  • € 400,- | Binnen de EU meer dan 1500km, vertraging van 3 uur of meer.
  • € 400,- | Buiten de EU 1500-3500km, vertraging 3 uur of meer.
  • € 600,- | Buiten de EU meer dan 3500km, vertraging 4 uur of meer.

Bij een vlucht die minstens vijf uur vertraagd is, krijg je als passagier de keuze om helemaal van je reis af te zien en je ticket binnen zeven dagen volledig terugbetaald te krijgen.

Retourticket

Als je een retourticket hebt geboekt, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je gratis een alternatieve terugvlucht aan te bieden. Strand je op een transferluchthaven en kan je niet verder vliegen? Dan heb je recht op een kosteloze terugvlucht naar de luchthaven van je vertrek.

Bij een vertraging van tenminste vijf uur heb je recht op een vergoeding voor het gedeelte van de reis dat je niet hebt gemaakt en voor het gedeelte van de reis dat je al wel hebt gemaakt maar dat in het licht van het oorspronkelijke reisplan geen zin meer heeft.

Dien je verzoek tot schadevergoeding tijdig in!

Wacht niet te lang met het indienen van je vordering. Voor elke vordering die betrekking heeft op een overeenkomst van luchtvervoer geldt namelijk een vervaltermijn van twee jaar. Dat betekent dat je je verzoek tot schadevergoeding voor een vertraagde vlucht binnen twee jaar na de officiële aankomstdatum op de luchthaven moet indienen. Een dag nadat het vliegtuig aankomt dan wel had moeten aankomen, gaat de termijn hiervoor in.

Creditcardmaatschappij

Als je je vlucht hebt geboekt met je creditcard, dan kan je je geld proberen terug te vragen via de creditcardmaatschappij. De creditcardmaatschappij kan in principe de betaling nog terugdraaien.

Procedure starten

Vergeet niet om tijdig een procedure te starten als je je geld niet op tijd terug hebt. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je daarmee misschien ondersteuning krijgen. Kijk hiervoor de polisvoorwaarden na. Je kan ook zelf een procedure starten bij de rechtbank. Een advocaat in de arm nemen is hierbij niet verplicht maar kan wel verstandig zijn. Heb je geen rechtsbijstandsverzekering en wil je toch hulp van een advocaat? Neem dan contact op met Brandmeester en laat je adviseren. Ik of een van mijn collega’s van de afdeling Aankopen en Geld kunnen je altijd bijstaan.

Lees ook

claudio-schwarz-q8kR_ie6WnI-unsplash.jpg

Actueel

medewerker in gesprek met de arbeidsarts

Achterstand WIA-beoordelingen: hoe een nieuwe maatregel die moet wegwerken

Werk en inkomen | ziekte | arbeid | wia
Ivanna Hoeneveld
Annulering pakketreizen (square)

Hebben pakketreizen dezelfde annuleringsrechten als producten en diensten?

Aankopen en geld | Herroepingsrecht | Annulerings- of reisverzekering | Pakketreis
Fernando Couvreur
Non-conformiteit (square)

Help! Je hebt een product gekocht, maar het voldoet niet aan je verwachtingen

Aankopen en geld | productaankoop | bewijs | Non-conformiteit
Jeanny Dreef

Doe de check