Bij wie moet je als letselschadeslachtoffer zijn voor extra ondersteuning?

Je hebt een ongeval gehad en je hebt letsel opgelopen. Door dit letsel heb je blijvende beperkingen. Dat betekent dat je voortaan een hulp in de huishouding nodig hebt en er in je huis van alles moet worden aangepast. Maar bij wie moet je dit nu aanvragen? Bij je gemeente of bij de aansprakelijke verzekeraar? Minister De Jonge heeft zich hier recent over uitgesproken.

Na een ongeval komen er veel dingen op je pad waar je waarschijnlijk nog nooit mee te maken hebt gehad. Helemaal als je door het ongeval blijvend letsel hebt opgelopen en daardoor beperkingen hebt. Niet alleen krijg je te maken met allerlei artsen en therapeuten maar ook met een tegenpartij en een verzekeraar. En alsof dat nog niet genoeg is, kun je ook nog te maken krijgen met instanties zoals gemeentes.

Stel, je hebt een ongeval meegemaakt. Het was niet jouw schuld en er is een aansprakelijke verzekeraar die jouw schade gaat vergoeden. Het uitgangspunt van een letselschadevergoeding is om het slachtoffer in dezelfde situatie te plaatsen als voor het ongeval. Terugdraaien van de tijd is natuurlijk onmogelijk. Het letsel wegnemen ook. Samen met je belangenbehartiger probeer je daarom oplossingen te vinden om je zelfstandigheid weer terug te krijgen. Zo kun je proberen een hulp te vinden die je een aantal uren in de week helpt. Een handig familielid kan misschien je toilet aanpassen. De badkamer aanpassen wordt wellicht wat lastiger en moet professioneel gedaan worden. Je vraagt een vergoeding aan bij de verzekeraar voor de hulp van anderen en de kosten voor de hulpmiddelen. Maar wat nou als de verzekeraar reageert met de mededeling dat je voor je huishoudelijke hulp en je voorzieningen een aanvraag moet doen bij de gemeente?

Via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) kan je bij je gemeente een huishoudelijke hulp aanvragen. Daarnaast kan de gemeente bepaalde hulpmiddelen regelen. Denk daarbij aan een douchekruk, een verhoogd toilet of vervoersmiddelen zoals een scootmobiel of een brommobiel. Betekent dit dan dat je naast alle artsenbezoeken en contacten met je belangenbehartiger ook nog eens naar de gemeente moet om allerlei aanvragen in te dienen? Je belangenbehartiger wil deze discussie natuurlijk best aangaan. Maar daardoor gaat er weer tijd verloren en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Kan dit zomaar?

Daar is nu duidelijkheid in gekomen. Minister De Jonge van Volksgezondheid heeft op 21 juni 2021 bevestigd dat een slachtoffer niet gedwongen kan worden door een verzekeraar om een aanvraag te doen bij de gemeente. Hetzelfde geldt voor de gemeente die een slachtoffer niet mag dwingen om een schadevergoeding aan te vragen bij een aansprakelijke verzekeraar. Het slachtoffer heeft dus een vrije keuze. Gemeentes en verzekeraars mogen het slachtoffer wel informeren over de mogelijkheden om naar de andere instantie te gaan. Sterker nog, het is volgens de minister aan de gemeente en de verzekeraar om slachtoffers goed voor te lichten.

Maar wat nu als een verzekeraar je toch blijft doorverwijzen naar de gemeente? Kun je daar wat tegen doen? Volgens de minister wordt er in ieder geval geen boete opgelegd aan de verzekeraar die dit toch doet. Ook wordt een verzekeraar er niet door de overheid op aangesproken. Volgens hem blijft het voor een slachtoffer mogelijk om een procedure bij de rechter te starten om de verzekeraar te dwingen tot medewerking. Maar dit zorgt alleen maar voor nog meer rompslomp en stress. En dat wilden we nu juist voorkomen. Dus of dit in de praktijk nu een oplossing is, zullen we nog moeten zien.

Gelukkig merk ik in mijn zaken dat deze discussie met een verzekeraar meestal niet (meer) speelt. En als deze discussie al speelt dan is het een uitzondering dat dit leidt tot een procedure. Het is belangrijk dat een belangenbehartiger en een verzekeraar in goed overleg een plan van aanpak maken waarbij ze natuurlijk de gemeente kunnen betrekken. Daarbij moet het belang van het slachtoffer altijd voorop staan.

Heb je op de een of andere manier toch problemen met je verzekeraar en kom je er samen maar niet uit? Laat een van de advocaten van Brandmeester je helpen. Zij weten hier alles over. Samen met jou kijken ze wat er mogelijk is om je probleem op te lossen.

Sara Veerman
Geschreven door

Sara Veerman | Advocaat Schade en letsel

Mijn naam is Sara Veerman en ik ben advocaat bij SRK Rechtsbijstand. Ik vind het belangrijk dat iedereen die letsel heeft opgelopen op een goede en begrijpelijke manier wordt bijgestaan.

matt-artz--fJQfsC7Ga8-unsplash.jpg

door BrandMR

Huis en wonen | Verbouwing buren, Schade woning, Geluidsoverlast

Hoe een verbouwing bij de buren een regelrechte ramp werd

Heb je een goede band met de buren? Mooi! Houden zo! Toch gebeuren er ook weleens dingen die de relatie met je buren radicaal op z’n kop kunnen zetten. Het gebeurde Maris uit Haarlem.

Lees meer