Mag mijn verhuurder de huurprijs verhogen vanwege de stijgende energieprijzen?

De stijging van de energieprijzen houdt iedereen enorm bezig. Ook huurders. Zo krijgen we regelmatig de vraag of verhuurders de huurprijs mogen verhogen vanwege de hoge energiekosten. Hoewel dit afhangt van de omstandigheden, zijn hierbij een aantal zaken van belang.

Wat valt er onder de huurprijs?

Allereerst is het belangrijk dat je vaststelt uit welke componenten je huurprijs bestaat. Dit staat in je huurovereenkomst. Betaal je enkel de kale huur of brengt je verhuurder ook servicekosten in rekening? De kale huur is de prijs die je betaalt voor het enkel huren van de woning. Onder servicekosten vallen de kosten die je verhuurder maakt voor aanvullende leveringen en diensten zoals gas, water of elektriciteit.

Afrekening servicekosten

Als in je huurovereenkomst staat dat de verhuurder zorgt voor het leveren van gas, water en elektriciteit, betaal je hier maandelijks een voorschotbedrag voor. Uiteindelijk betaal je de kosten van je daadwerkelijke verbruik. Dit betekent dat je verhuurder nooit meer in rekening mag brengen dan wat de service hem zelf heeft gekost. Bovendien mag je verhuurder alleen kosten doorbelasten van leveringen en diensten die hij met jou is overeengekomen.

Om het daadwerkelijke verbruik vast te kunnen stellen, is je verhuurder verplicht om je ieder jaar - uiterlijk zes maanden na het verstrijken van het betreffende kalenderjaar - een afrekening van de servicekosten toe te sturen. Bij deze afrekening moet je een overzicht vinden waarin de kosten naar soort zijn uitgesplitst, de daadwerkelijk gemaakte kosten zijn aangegeven en de manier van berekenen is vermeld. Je kan als huurder ook vragen om inzicht te krijgen in de boeken en andere documenten waarop het overzicht gebaseerd is.

Verhoging voorschotbedrag

Wettelijk gezien zijn er twee redenen waarom je verhuurder de servicekosten mag verhogen. Ten eerste mag je verhuurder de servicekosten verhogen als jullie met elkaar hebben afgesproken dat het servicepakket wordt uitgebreid. Ten tweede mag je verhuurder de servicekosten verhogen als de afrekening van het voorafgaande jaar daar aanleiding toe geeft. Met andere woorden: je hebt het afgelopen jaar meer verbruikt dan het bedrag dat je aan voorschotten hebt betaald. Als je verhuurder je geen eindafrekening heeft verstrekt, mag hij of zij het voorschot voor het nieuwe jaar niet verhogen.

Niet eens met de verhoging?

Ben je het niet eens met de eindafrekening of de verhoging van het voorschotbedrag? Maak dit dan eerst kenbaar bij je verhuurder. Kom je er samen niet uit, dan kun je altijd nog naar de Huurcommissie of kantonrechter stappen. De advocaten en juristen van Brandmeester kunnen je hier altijd bij helpen.

Wat is wijsheid?

Nu we weten dat de energieprijzen zo enorm stijgen, is er een grote kans dat de door jou betaalde voorschotten niet toereikend zijn. Dit kan betekenen dat je bij de afrekening een fors bedrag moet bijbetalen. Wil je dit voorkomen? Dan kan je met je verhuurder afspreken dat hij of zij het maandelijkse voorschotbedrag verhoogt. Valt je voorschotbedrag later te hoog uit in verhouding tot de te verwachten kosten? Dan kan je je verhuurder altijd weer vragen om het voorschotbedrag te verlagen.

ben-koorengevel-ZTcZusYqtxg-unsplash.jpg

Werk en inkomen | KLM, Overgang van onderneming, Martinair

Zachte landing oud-piloten Martinair bij KLM

Wederom is KLM in het nieuws met een interessant arbeidsrechtelijk vraagstuk. Eerder schreef mijn collega Natasja van Mourik al over de gedwongen ontslagen bij KLM en de toen aangeboden vertrekregeling. Ditmaal gaat het over de vraag of oud-piloten van Martinair automatisch in dienst waren gekomen bij KLM. Nadat de Hoge Raad in 2019 al een uitspraak had gedaan in deze zaak, heeft het Hof Den Haag op 8 juni 2021 geoordeeld dat de piloten automatisch in dienst waren gekomen bij KLM.

Lees meer