Huurder versus woningcorporatie. David tegen Goliath?

Schimmel op de muren, slakken over de vloer of ineens je huis uit moeten. Voor een huurder allemaal nachtmerries die zomaar werkelijkheid kunnen worden. Extra vervelend wordt het wanneer je ook nog eens niet weet of je in je recht staat. En bij wie kun je eigenlijk terecht als je verhuurder niet thuis geeft? Als jurist Huis en Wonen ben ik gespecialiseerd in het huurrecht en zet ik me in voor de rechten van een huurder. Want als huurder heb je vaak meer rechten dan je denkt.

Onderzoek wees onlangs uit dat 43% van de huurders zijn rechten bij een huurconflict niet kent. Precies een van de redenen dat ik bij Brandmeester aan de slag ben gegaan. Ik bied huurders graag inzicht in hun recht en zoek vervolgens samen met hen naar een oplossing. En hoewel het voor de huurder vaak voelt als David tegen Goliath, delft Goliath vaker het onderspit dan je denkt.

Een concrete case die mij altijd is bijgebleven is de zaak van een vrouw die huurde van een grote woningcorporatie. Zij had een eigen kapperszaak en was mantelzorgster voor haar moeder die in de buurt woonde. Dit betekende dat zij weinig thuis was. Voor woningcorporaties is het een vereiste dat een woning ook daadwerkelijk bewoond wordt. En in dit geval vond de woningcorporatie - nadat zij al een aantal keren aan de deur gerammeld hadden - dat dit niet zo was.

De tussenkomst van een jurist kan voor woningcorporaties nét dat extra zetje zijn om in beweging te komen.

Zij kreeg niet alleen een brief in de bus, medewerkers van de woningcorporatie gingen ook bij haar langs om haar een beëindiging van de huurovereenkomst te laten ondertekenen. Onder druk heeft ze dat ook gedaan waarna ze met deze case bij mij terechtkwam. In de rechtszaak droeg ik onder andere aan dat ze helemaal niet bij haar langs hadden mogen gaan om haar de beëindiging van de huurovereenkomst te laten tekenen. Een zaak waarin de rechter ons uiteindelijk gelijk gegeven heeft. Deze cliënt kon dus gelukkig gewoon in haar woning blijven.

Overigens betekent een conflict lang niet altijd een gang naar de rechter. Dat is echt een uiterste redmiddel. Wanneer cliënten bij mij aankloppen, is het eerste wat ik doe het huurcontract opvragen. Dat geeft inzicht in de rechten van de huurder en zo kan ik meteen zien hoe sterk we staan. Vaak knoop ik de relevante informatie uit dit contract aan elkaar om de huurder een advies te kunnen geven. Daarna zoeken we contact met de verhuurder. Meestal hebben huurders die route al geprobeerd. Maar de tussenkomst van een jurist kan voor woningcorporaties nét dat extra zetje zijn om in beweging te komen. Uiteindelijk wil niemand eindigen in de rechtszaal.

Aan iedereen die twijfelt of hij of zij wel in aanmerking komt voor een oplossing zeg ik altijd: ”Laten we het gewoon proberen!”. Wat ik vaak zie is dat mensen het er maar bij laten zitten omdat ze denken dat partijen met veel geld en macht een zaak toch wel zullen winnen. Maar de praktijk laat vaak anders zien. Het is echt heel zinvol om in ieder geval een eerste advies in te winnen en het er niet bij te laten zitten. De impact van een huurconflict op je woongenot is immers groot. Daar mag je best voor knokken.

Meer weten over hoe je dit traject in gang zet en hoe dat er precies uitziet? Hier lees je er alles over.

Arthur Overweel over zijn werk bij BrandMR

De moderne manier van werken en de saamhorigheid bij Brandmeester spreken mij erg aan. De maatschappij wordt door het recht gevormd maar dat geldt andersom evenzeer: de rechtspraak verandert met de maatschappij mee. Het is uitdagend en leerzaam om hierin een rol te hebben. Met mijn achtergrond als onroerendgoedjurist en bedrijfsjurist in de bouwsector zet ik me bij Brandmeester in voor alle zaken rondom huis en wonen.

pexels-skitterphoto-2105.jpg

Werk en inkomen | Covid-19

Geel, oranje, rood. Quarantaine en het recht op loon

Vakantie in het buitenland is deze zomer spannend. Wie terugkeert uit een oranje of rood gebied krijgt van de overheid het dringende advies om twee weken in quarantaine te gaan.

Lees meer